Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


evir-faq:webshop_inditas

Webshop indítás

Az utóbbi időben elég sűrűn merül fel az a kérdés, hogy „webshopot szeretnék indítani, de semmit nem tudok róla, hogyan fogjak hozzá?”. Ezért került összeírásra néhány alapdolog, ami ugyan nem feltétlenül kötődik közvetlenül az eVIR-hez, de sokan tényleg úgy gondolják hogy csak annyi egy webshop elindítása, hogy bérelnek egy programot vagy egy tárhelyet, és minden megy magától…

Ezzel szemben kellenek különböző alapismeretek:

  • vállalkozási alapismeretek
  • könyvelési alapok
  • jogi alapismeretek
  • piackutatás
  • üzleti terv készítés
  • marketing:
    • Google AdWords (hirdetések)
    • Google Analytics
    • Google Search Console
    • SEO
    • szövegírás
    • közösségi média felületek használata
    • közösségi média hirdetések
  • logisztika
  • webáruházak motorjai
  • számlázó rendszerek ismerete
  • CRM rendszerek
  • e-mail működése, használata,
  • automatizálási lehetőségek
  • fotózási ismeretek (termékfotók)
  • képszerkesztők használata
  • legalább minimális HTML / CSS / Javascript ismeretek

Ezekre mind szükség van. Persze nem egy személyben kell mindenben profivá válni, de legalább olyan szintű ismeretekre szükség van, hogy eldönthető legyen: önállóan megcsinálható, vagy meg kell bízni vele szakembert. Ha van anyagi keret megbízni mindegyikre a megfelelő szakembereket akkor érdemes kiszervezni a nagy részét, de meg lehet csinálni kevés anyagi ráfordítással nagyon sok tanulással, képzéssel, tapasztalatszerzéssel is, de ebben az esetben is szükséges konyítani egy kicsit ezekhez.


Tervezés

Ettől nem kell megrémülni, nem bonyolult pénzügyi kalkulációkat kell érteni alatta, hanem az egész vállalkozás vázát, ezzel lehet validálni az elképzelést, hogy működőképes-e az ötlet.

  • Meg kell határozni, hogy milyen termékeket fogunk értékesíteni a webshopban
  • a termékeket honnan, hogyan, mennyiért fogjuk tudni beszerezni (itthoni nagykereskedő, közvetlen import, dropshipping, gyártatás, stb.)
  • Fel kell mérni, hogy kinek értékesítjük a termékeket (buyer persona, avatar),
  • Meg kell találni az értékesítési csatornákat, azaz ahol a vevőink megtalálják a termékeinket (közösségi média, hirdetések, szórólap, partnerek, hírlevél, stb.)
  • Mind a beszerzési, mind a vevői irány logisztikáját ki kell dolgozni (szállítási módok, raktározás, stb.)

Jogi előzetes feltételek

Még a webshop indítás előtt utána kell járni, hogy milyen jogi feltételei vannak a kiválasztott termékkör webes forgalmazásának. Jellemzően nem szokott kelleni olyan, ami a hagyományos bolti kereskedelemhez elengedhetetlen ( pl. szakképesítés, működési engedély, külön engedély, stb.). Ellenben:

  • a jegyzőnél bejelentést kell tenni (TEÁOR 4791, “Csomagküldő, internetes kiskereskedelem”)
  • ha engedélyköteles (TEÁOR/ÖVTJ kód alapján), akkor ennek az elintézése
  • ha csomagolóanyagot használunk, akkor a környezetvédelmi termékdíj fizetéséhez az adóhivatalnál is bejelentést kell tenni

Vannak különböző előírt tájékoztatási kötelezettségek, ezek pl:

  • a webshop üzemeltetőjének általános adatainak megjelenítése
  • tájékoztatások a megrendelés előtt, után
  • cookie tájékoztató
  • adatvédelmi tájékoztató (GDPR)
  • általános szerződési feltételek (ÁSZF)
  • szavatossági, jótállási feltételek
  • elállási jog

Ezek elkészítése nem feltétlenül történhet egy kaptafára, sok esetben komoly jogi szakértelmet igényelnek, ezért igen erősen javasolt a megfelelő szakemberek felkeresése, megbízása, ha már ott tart a webshop készítés folyamata, hogy szükség van rá. Mindenesetre a költségével előre is érdemes számolni.


Vállalkozási forma

Egy webáruházhoz bármilyen vállalkozási formát lehet használni, de érdemes egy könyvelővel konzultálni a várható forgalom, elszámolható költségek, várható adminisztrációs terhek miatt. Mindegyik vállalkozási formának megvannak a saját előnyei és hátrányai a többihez képest.

  • Egyéni vállalkozó
  • Bt.
  • Kft.
  • NyRt, ZRt.

Ha már van egy létező vállalkozás, akkor annak a tevékenységi körei közé is fel lehet venni az internetes kereskedelmet, csak a webshop indítása miatt nem feltétlenül kell egy új vállalkozást létrehozni, Fontos azonban, hogy magánszemélyként nem lehet webshopot üzemeltetni, mindenféleképpen valamilyen vállalkozási formára van szükség.


Könyvelő

Ugyan azt mondják hogy a KATÁ-s egyéni vállalkozónak nem kell könyvelő, de utólag nagyon sokba kerülhet, ha valami szükséges dolog nincs elvégezve, vagy nem a megfelelő módon történt. Még a vállalkozás elindítása előtt szükséges lehet a könyvelővel való konzultáció.


Számlázóprogram

Ha már van vállalkozás, könyvelő, akkor a következő elengedhetetlen (és a legfontosabb dolog) a megfelelő számlázóprogram vagy vállalatirányítási rendszer kiválasztása. Vannak ingyenesen használhatóak (pl. a NAV is biztosít ilyet), de ezek rendszerint alapszolgáltatásokkal rendelkeznek csak, és nem automatizálhatóak. Ameddig csak pár naponta van 1-1 megrendelés, addig nem jelent problémát, ha a vevő és az értékesített termékek adatait kézzel kell a webshopból átmásolni a számlázó programba, de napi pár megrendelés esetén egyre nagyobb teher. Nem beszélve a termék adatok, készletinformációk, árak frissen tartásáról. Emiatt már az elején érdemes olyan szoftvert választani, ami képes adatgazdaként működni, így egy helyen kell csak az adatokat rögzíteni, a program tud gondoskodni a webshopba való feltöltésről és szinkronizálásról, a webshopban keletkezett megrendelések letöltéséről, raktárkészlettel való összevetésről, számla/szállítólevél elkészítéséről, esetleg a szállítótól való megrendelések nyomon követéséről is, stb. Sokkal jobb kis forgalom mellett begyakorolni ezeket a műveleteket, mint nagy terhelés mellett váltani egy nem megfelelő tudással rendelkező számlázó-készletnyilvántartó programról. Az eVIR különböző verziói tudnak az igényeknek megfelelő megoldást nyújtani: https://evir.hu/


Alapvetően háromféle webáruház létezik:

  • bérelhető
    A bérelhető webáruházak előnye, hogy készen vannak, nem kell semmit sem kitalálni hozzá, sablonokból lehet választani és nagyon gyorsan használatba lehet venni. Ez egyben a hátránya is, hiszen ebben jellemzően nem lehet egyedi ötleteket megvalósítani, sok esetben kompromisszumot kell kötni. Tiovábbi hátránya, hogy hozzá vagyunk kötve a szolgáltatóhoz, nem lehet átvinni egy-az-egyben a kész shopot valamelyik másik szolgáltatóhoz ha problémáink merülnek fel. Jellemzően nincs kötelezően fizetendő egyszeri díja, csupán pártízezres nagyságrendű havidíj, esetleg jutalék a forgalom után. Az eVIR-nek van illesztési lehetősége pl. Shoprenter és Unas webshopokhoz, amelyek a magyar piac nagy részét lefedi. Van modulunk Shopify-hoz is, az inkább nemzetközi célközönség esetén szokott befutó lenni.
  • saját fejlesztésű
    A saját fejlesztés előnye, hogy pontosan azt és pontosan úgy tudja, ahogy azt elkészíttetjük. Bármilyen egyedi ötlet megvalósítható, bármilyen illesztés, összekötés, kommunikáció, automatizálás kivitelezhető. Bármikor át lehet vinni másik tárhely szolgáltatóhoz, vagy akár saját szerverre is tehető, korlátlan mennyiségű erőforrást lehet alá tenni és a végletekig lehet optimalizálni. Természetesen ennek ára van, hiszen ehhez szükség van fejlesztőkre, karbantartókra, üzemeltetőkre, erőforrásokra. Jellemző indulási költsége pár millió Forinttól indul, fenntartási díja is többszázezer Fortintot is felemészthet havonta.
  • keretrendszerre épülő
    köztes megoldás a bérelhető és a saját fejlesztésű között. Az utóbbi időkben legjellemzőbb példa erre a WooCommerce, ami Wordpress blogmotorra épül és ingyenes vagy fizetős kiegészítő modulokkal is testre lehet szabni. Akár önállóan is megcsinálható, de ha szakember csinálja, akkor sem szokott nagyon elrugaszkodott ára lenni, nagyságrendileg százezer és félmillió Forint között várható igényektől függően. Üzemeltetés, karbantartás összes költsége sem szokott havi pártízezer Forintos nagyságrenden túlmutatni átlagos esetekben. az eVIR rendelkezik kommunikációs modullal a WooCommerce webshopmotorhoz is.

Technikai háttér

A webáruház üzemeltetéséhez szükség van a következő technikai dolgokra:

  • domain név
    Ma már nincs olyan nagy jelentősége, mint korábban, de azért fontos dolog. A magyar piacra .hu végződésű domain nevet javasolt beszerezni, de elterjedt még a .com vagy .eu véződés is. További információ a domainekről: https://bc.hu/domain/
  • tárhely
    Bérelhető webshopnál erről a szolgáltató gondoskodik, saját fejlesztésű vagy keretrendszerre épülő webshopnál viszont nekünk kell ezt is beszerezni. Nagyon fontosa a jó minőségű tárhely, mert csak ezzel lehet jó eredményeket elérni keresőoptimalizálásban, felhasználói élmény nyújtásában is. Információ tárhelyekről: https://bc.hu/webhosting/ Persze azt is lehet, hogy nem egy osztott tárhellyel, hanem azonnal egy virtuális géppel indítjuk a webshopos karriert, ezekről információ: https://bc.hu/vps/
  • SSL tanúsítvány
    A szerver-kliens közötti kommunikáció biztonságát tudja szavatolni ha titkosítva van a forgalom. Ez webshop esetében szinte kötelező, ahol a bankkártya adatok, és egyéb személyes adatok is közlekednek. Léteznek ingyenes verziók is, de a fizetős verziók még mindig jobban elterjedtek, széleskörűbben támogatottak.
evir-faq/webshop_inditas.txt · Utolsó módosítás: 2022/08/18 10:38 szerkesztette: csetom