Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


evir:onlineszamla:mukodes

Ez a dokumentum egy előző változata!


Működés

A folyamat

Maga a számla készítés nem változott az online rendszer életbe lépésével, pontosan ugyan úgy kell elkészíteni a számlát, mint ahogy az korábban történt. A számla elkészülte után történik meg az adatok továbbítása a NAV részére emberi beavatkozás nélkül, automatikusan.

Az adatszolgáltatási folyamat működése nem technikai és nem teljes körűen leírva:

  • A rendszer a kiállított számla adatait elküldi a NAV rendszerébe.
    • Ha nem sikerült elküldeni, akkor
      • eltárolja a sikertelenség okát és technikai adatait, bizonyítékképpen, hogy időben megkezdtük az adatszolgáltatást.
      • újra próbálkozik magától rendszeres időnként
    • Ha sikerült a kommunikáció, akkor
      • kap egy tranzakció azonosítót, ha formailag helyes volt az adat
      • kap egy hibaüzenetet az elutasításról, ekkor felhasználói beavatkozás lesz szükséges (nem várható, hogy ez rendszeresen előfordul)
  • A tranzakció azonosító alapján 5 perccel később a rendszer lekérdezi a feldolgozottsági állapotot
  • Ha a számla még nem került feldolgozásra, akkor beállítja az időzítést újabb lekérdezésre egy későbbi időpontra
  • Ha a számla feldolgozásra került, akkor az eredményét letölti és a számlához eltárolja. Ezek az állapototok lehetnek:
    • Minden rendben van a számlával (DONE)
    • Nagyjából rendben van, hiba nincs, de előfordulhat, hogy valami nem helyes (WARN)
    • A feldolgozás nem sikerült hiba miatt (ERROR)
  • Ha nincs minden rendben, akkor felhasználói beavatkozás szükséges. Ez lehet:
    • tudomásul vétel (azaz nem hiba az, amit a NAV jelzett, és nem akarunk több figyelmeztetést kapni róla)
    • Javítás. Mivel a számla adattartalma a kiállítást követően nem változtatható, ezért ha tartalmi probléma van, akkor módosító bizonylattal történhet a javítás, azaz helyesbítő számla, vagy stornó és új számla kiállítása.





Online számla portál

A folyamat állapotokat az Online Számla menüpontban lehet gyorsan áttekinteni:

A portálon levő lehetséges információk:

  • A címsorban szereplő Éles rendszer, vagy demó verzió esetén Teszt rendszer segít eldönteni, hogy adatszolgáltatás hova történik
  • Folyamat állapotok: a beküldésre váró vagy beküldött számlák állapota
  • Token: egy tokent lehet lekérni a NAV-tól. Jelentősége nincs, de ezzel lehet a legegyszerűbben tesztelni a NAV online állapotát és a beállított technikai felhasználó helyességét
  • URL-ek: információ a NAV elérhetőségéről, ahol be lehet jelentkezni megtekinteni az adatszolgáltatásokat, számlákat
  • Problémák: a rendszer önellenőrzés folyamán talált hibalehetőségek, amelyekre kattintva az adott problémától függő oldalra navigál a rendszer (pl. áfa kulcsok, fizetési módok, stb.)
  • User adat: a beállított technikai felhasználó adatai, valamint a beállított adatszolgáltatási értékhatár
  • Felhasználók beavatkozási jogosultsággal: azoknak a felhasználóknak a felsorolása, akik jogosultsággal rendelkeznek a számla beküldési állapotok megtekintésére, műveletek elvégzésére. A rendszer jogosultságok közül az (os06) Online számla → Technikai → !Számla státusz view kötődik hozzá.

Folyamat állapotok

A folyamat állapotok után zárójelben szerepel egy szám, ami az abban az állapotban levő számlák számát jelenti. Az állapotok a következők lehetnek:

  • SENT: A számla elküldött állapotban van. Azaz a rendszerből a NAV-hoz már átkerült, feldolgozásra vár. Nincs vele tennivaló, csak információként jelenik meg,
  • ERROR:Hibás számlák, amelyek törődést igényelnek
  • OK: A NAV feldolgozás hiba nélkül megtörtént (ez az állapot NEM jelenik meg a portálon)

Természetesen nem kell állandóan a portált böngészni. Amikor a rendszer rendellenességet tapasztal, felhasználói beavatkozásra vagy tudomásulvételre van szükség, akkor a beavatkozásra jogosult felhasználók számára rendszerüzenetként jelzi ezt, pl: .

Crontab job

A rendszer a háttérben rendszeresen és automatikusan kommunikál a NAV rendszerével. Alapbeállítás szerint 12 percenként történik ilyen esemény, de manuálisan is elindítható bármikor az Online számla→Technikai→Crontab job menüpontból. Amikor ez a funkció fut, akkor a következők történnek:

  • Az eddig sikertelen küldések megismétlése
  • A már beküldött számlák állapotának lekérdezése
  • A letöltött számlaállapotok feldolgozása

Listák

Ha a rendszer üzenetein túlmenően további technikai információkra van szükség, akkor azt az Online számla lista menüpontban lehet megnézni. A számla normál adatain (számlaszám, dátum, partner, ősszeg) a következő oszlopk vannak:

  • Online:
    • igen esetén a számla adatszolgáltatásra kötelezett
    • nem esetén a számla nem adatszolgáltatásra kötelezett, melynek okát a Pretext oszlop tartalmazza
  • Pretext: Az adatszolgáltatás szükségtelenségének oka:
    • NOT_ALANY: nem ÁFA alany a vevő (tipikusan magánszemély)
    • LOW_AFA: a számla ÁFA tartalma nem éri el a beállított limitet
  • Státusz: az állapot jelzőse. Értékei lehetnek:
    • STATUS_DONE_OK: az adatszolgáltatás sikeresen megtörtént
  • Tranzakció: a beküldés tranzakció azonosítója, csak hibakereséshez kellhet
  • Request_index: a kommunikációban a kérés sorszáma
  • Hiba részletek: A NAV-tól kapott hiba részletesebb leírása
  • Folyamat állapot: A beküldés / feldolgozás folyamat jelenlegi állapota
  • Teszt_prefix: a teszt rendszerben a számla sorszáma előtti jelölés
  • Tudomásul vett: a NAV-tól kapott jelzés tudomásul vétele hibás számla esetén
  • Tudomásul vétel ideje: A tudomásul vétel pontos időpontja.

Tudomásul vétel

A tudásul vétel funkció arra az esetre lett létrehozva, amikor a beküldött számlával kapcsolatban a NAV-nak észrevétele van (ERROR vagy WARNINIG). ERROR az blokkoló hiba, azaz az ebben az állapotban levő számlát a NAV nem fogadta be (pl. érvénytelen a vevő adószáma). A WARN az csupán egy észrevétel nem egy blokkoló hiba, azaz nem akadályozza meg a számla feldolgozását, csupán előfordulhat valami apró probléma. Ilyenek (a teljesség igénye nélkül, csak példának):

  • INCORRECT_VAT_CODE, azaz helytelen ÁFA besorolás
  • INCORRECT_COUNTY_CODE, azaz helytelen megyekód
  • INCORRECT_COUNTRY_CODE, azaz helytelen országkód
  • INCORRECT_CITY_ZIP_CODE, azaz helytelen irányítószám
  • stb, a teljes listát az APIU dokumentációja tartalmazza.

Ezeknél a felhasználó döntésére van bízva, hogy mit csinál a számlával, de a rendszernek kötelessége, hogy jelezze a problémát egészen addig, ameddig az meg nem oldódik. Ha a felhasználó kattint a Tudomásul vétel linken, akkor azzal a rendszer számára jelzi, hogy a probléma eljutott hozzá, megértette, és megoldotta (pl. számla helyesbítéssel), vagy nem kíván foglalkozni a jelzéssel, mert az nem valós vagy fontos probléma. A tudomásul vétel után a rendszer nem fog többet figyelmeztetni.

Kapcsolódó oldalak:

evir/onlineszamla/mukodes.1530602754.txt.gz · Utolsó módosítás: 2018/07/03 09:25 szerkesztette: royal