Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


evir:szamlazas:szamla_helyesbites_storno

Számla (bizonylat) helyesbítés, stornó

A rendszer a kiállított számlát, szállítólevelet (szigorú számadású bizonylatot) a hatályos szabályozásnak megfelelően nem engedi utólag megváltoztatni, módosítani.

A számítógéppel kiállított számlán javítás, módosítás kézzel nem vezethető fel.
Ez azt jelenti, hogy amennyiben a számítógéppel előállított számlát kell korrigálni, akkor az vagy számlával egy tekintet alá eső okirattal:

  1. Helyesbítő számlával
    Alaki hibák miatt csak stornozni lehet, azonban ha a tételeket (az ÁFA összegét) érinti a változás, akkor helyesbítő számla kiállításával lehet a korrekciót elvégezni.
    Helyesbítő számlát abban az esetben lehet használni, ha pl. a kiállított számlán a tételek rossz mennyiséggel, összeggel, áfa kulccsal szerepeltek, vagy a szükségesnél több, illetve kevesebb tétel került a számlára. Ebben az esetben egy új számlaszámon új számla kerül kiállításra negatív végösszeggel. Az eredeti pozitív és a helyesbítő negatív számla együttesen fogja meghatározni a fizetendő vagy visszatérítendő összeget, teljes helyesbítés esetén pedig a nullás egyenleg „érvényteleníti” az eredeti számlát.

    Helyesbítő számlát nem lehet sztornózni, de újabb helyesbítő számlával tovább lehet helyesbíteni egészen addig, ameddig teljesen el nem fogynak a tételek, azaz ameddig az eredeti számla és a teljes helyesbítő lánc végösszege nem éri el a nullát.

  2. Az eredeti számla sztornírozásával és szükség esetén új számla kiállításával lehet.
    A számlának a valós gazdasági eseményről kell szólnia. Amikor számlát módosítunk, vagy érvénytelenítünk, akkor ennek az a célja, hogy a valós gazdasági eseményhez igazítsuk a számlázást.
    Amennyiben rossz vevőre állítottunk ki egy számlát, akkor azért érvénytelenítjük (sztornózzuk) és nem helyesbítjük, mert a valóságban más vevővel történt meg a gazdasági esemény.

    Sztornó számlát nem lehet sztornózni. Azaz ha pl. véletlenül lett egy korábbi számla sztornózva, akkor ezt a műveletet nem lehet meg nem történtté tenni, hanem ki kell állítani egy új számlát ami az eredetit pótolja az eredeti számla teljesítési dátumával. Pénzmozgás természetesen ilyen esetben nem történik.
    A sztornó számlát és az újonnan kiállított pótló számlát is kel kell juttatni a vevőhöz (már csak azért is, mert az Online számla rendszerben szerepel, azaz mindenféleképpen értesül róla).

Kapcsolódó oldalak:

evir/szamlazas/szamla_helyesbites_storno.txt · Utolsó módosítás: 2023/08/07 08:49 szerkesztette: era