Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


spec:nav_onlineszamla

2018.02.26 fórum jegyzet

NAV, Hungaria krt 112.

Online számla. Vonatkozó szabályozás:

  • ÁFA törvény
  • NGM tervezet
  • Műszaki doksi (XML spec)

Alapvető elvárás volt, hogy ne jelentsen fokozott terhet, adminsztrációt.

Lesz még egy fórum, aztán a diák publikusak lesznek.


Czöndör Szabolcs

Jogszabályi háttér:

  • ÁFA tv. 260/1/i
  • EVA tv.
  • NGM rendelet

Megmarad a régi XML export is, de lehet az új formátummal is teljesíteni az adatszolgáltatást.

Megmarad a program használat bejelentési kötelezettség és a kijelentési kötelezettség is.

Az új adatszolgáltatás gép-gép közötti interface, ami azonnali, xml alapú.

Hiba (rossz adat, nem dolgozható fel, stb.) eseten 3 napon belül javitani / pótolni kell, ha nem javithato, akkor kézi adatszolgáltatás

Üzemzavar (nincs net, stb.) megszünését követő 24 órán belül pótolni kell. 48 órát meghaladó probléma esetén bejelenteni (online, nav nyomtatvány), és kézzel kell beküldeni az adatokat.

Érintett számlák:

  • összes számlatípus (helyesbítő, stornó, stb.)
  • belföldi adóalany számára kiállított (azaz van adószáma)
  • az áthárított ÁFA több, mint 100e (de lefele el lehet térni, akár az összeset be lehet küldeni)
  • ha elfelejtik feltűntetni az adószámot, akkor nem teljesül az adatszolgaltatás, ami a felhasználó felelőssége
  • ha egy számla már adatszolgáltatott volt, akkor annak a módosító bizonylatairól is kell adatot szolgáltatni, még akkor is, ha a módosítás után már nem lenne kötelezett (pl. jóváírás és 100e alá csökken az áfa)

Az adózónak kell regisztrálnia (várhatóan júniusban), és az általa létrehozott technikai felhasználó továbbítja az adatokat.

Amikor már nem változhat a számla tartalma (azaz véglegesen elkészült) akkor kell adatot szolgáltatni. Ez a kibocsátással egyidejűleg, azzal párhuzamosan is történhet.

Technikai követelemények:

  • beépített funkció
  • vagy külső modul, ha az automatikusan és azonnal, beavatkozás nélkül működik
  • a válaszüzenet lekérdezésével ér véget az adatszolgáltatás
  • dokumentálni kell ezt a funkciót is ugyan úgy, mint a számlázó program többi részét.

A sikeres adatszolgáltatás pillérei:

  • Vevő
  • számlakibocsátásra kötelezett
  • kibocsátó
  • szoftver fejlesztő
  • Internetes hálózat
  • NAV

Lehetőségek, nem kötelező:

  • válaszüzenetek megjelenítése
    • warning
    • error
  • számla adatok lekérdezése keresztellenőrzéshez
    • program adatainak összevetése adatszolgáltatással
    • warning/error statussal rendelkező számlák lekérdezése
  • adószám ellenőrzés /queryTaxpayer

Mizsányi Attila

mizsanyi.attila@nav.gov.hu

Tartalom:

  • bevezetés
  • adatok az üzleti xsd-ben
  • kötelezőség
  • címadatok
  • módosítások kezelése
  • error/warning
  • javaslatok

1. Bevezetés

  • jelen: színes gyakorlat a
    • számlák elkészítésére
    • számlakészítés munkafolyamatára
    • számla tárolására
    • módosító okirat kiadásának szervezésére
  • jövő: egységes adatszolgáltatás
  • előzmény: a 2016-os adatszolgáltatási XML

2. Adatok az üzleti xsd-ben

  • Adatkörök:
    • ÁFA tv. szerinti kötelező adatok
    • egyéb tv (pl. jövedéki, termékdíj, stb.) nem kötelező adatok
    • egyéb gyakori adatok pl. fizetési határidő
    • jellemző adatok (pl. megjelenési forma, hash)
    • egyéb szabadon írható adatok (saját célokra)

Miért vannak a nem kötelező adatok?

  • a 2016-os XML adatexport is teljesíthetővé válik ezekkel
  • lehetőség a számla egységes szerkezeti leírására, amivel saját folyamatokban is használhatóvá válik
    • pl. logisztikai cégeknél tömeg, térfogat, stb.
    • elektronikusan továbbítható a vevőnek, feldolgozható

Adatok kötelezősége:

  • Az adat akkor kötelező, ha:
    • technikailag elengedhetetlen (pl. sorszám)
    • vagy ÁFA tv + minden szla szerint releváns + minden módosító okirat tekintetében is releváns
  • ha nem kötelező valami az xsd-ben, az nem jelenti azt, ahogy nem is kell beküldeni!
  • lehet, hogy első ránézésre kötelezőnek látszik valami, de valójában nem az (pl. a gyerek kötelező, de a szülő nem)

Milyen adatokat kell beküldeni:

  • xsd megköveteli vagy
  • ÁFA tv által megkövetelt és releváns

Címadatok:

  • egyszerű vagy részletes
    • egyszerű: ország, irszám, település, továbbiak
    • részletes: ország, irszám, település, közter. név, jelleg, házszám, épület, lépcsőház, emelet, ajtó, hrsz

Módosítások kezelése:

  • számla
  • számlával egy tekintet alá eső okirat /modosito/ervenytelenito/helyesbito/storno/stb.
  • kötelező adattartalom ÁFA tv szerint
  • egy számla van. mindem más annak az egy számlának a módosítása. Nincs olyan, hogy módosító módosítása, minden módosítás az eredeti számlát módosítja.
  • érvénytelenítés: ha nem történt meg a gazdasági esemény
  • módosítás: ha téves adat van
  • szabad a módosítást érvenytelenítésselés egy új számla kiadásával elvégezni. Ilyenkor ezek az eredeti számla módosításának tekintendőek beküldés tekintetében
  • slide-on a módosítés bemutatása, linenumber, reference, stb. Lényeg, hogy a módosító számla linenumber az a módosító számlán belüli 1-től kezdődő folytonos, a refenece pedig az eredeti számla linenumberei után következő sorszámok.
  • a beküldés sorrendje nem számít, modificationTimestamp alapján lesz rendezve
  • modifyWithoutMaster=true jelentése, pl ha az eredeti szla nem kötelezett, vagy július előtt kiállított számla módosul.
  • a különbséget kell szerepeltetni (lineoperaton modify) ha már korábban is szerepelt bevallásban

Technikai érvenytelenítés:

  • Error
    • számla xml nem valid
    • az eladó törzsszáma az api xml-ben szereplőtől eltér
    • már volt adatszolgáltatás ezzel a számlaszámmal
    • tételek sorszámozása kihagy vagy ismétel
    • az eredeti számla nem tartalmaz tételt
    • a módosítás olyam számlára hivatkozik, amire nem volt adatszolgáltatás
    • a technikai érvénytelenítés olyam számlára hivatkozik, amire nem volt adatszolgáltatás
  • Warning:
    • A vevő adószáma hiányzik, érvénytelen, nem létezik
    • A vevő azonos az eladóval
    • Irszám és település nem kapcsolódik
    • számszakilag hibás az összesítés
    • a warningoknak nincs jogkövetkezménye, csak információ

Az errort meg kell előzni, a warningot pedig kezelni kell:

  • kizárni az xsd hibát okozó adatok szerepeltetését
  • elkerülni az érvénytelen adószámokat
  • elkerülni az adathiányokat, összefüggés hibákat
  • ezekhez célszerű az adózói oldalon áttekinteni a folymatokat.

Rencenji Dénes

Alkamazott technika:

  • https
  • rest api
  • xml
  • xsd
  • sha512, crc32, base64
  • wadl

Kapcsolat kiépítés feltételei:

  • Intetnet
  • nem kell fix ip
  • rest apit hívó kliens
  • felhasználói név / jelszó
  • xml aláíró kulcs / cserekulcs

Jelentős kockázatok:

  • nem szűrt csatorna
  • bárki álltal elérhető interface
  • ddos
  • auth adatok
  • hamis adatok beküldésének lehetősége
  • jogtalan lekérdezések

A rendszer elérhetősége:

  • ügyfél felület
  • gépi interface (jelenleg api-test.onlineszamla.nav.gov.hu)

User auth:

  • ügyfélkapun regisztrálni a cégvezetőnek (magyarorszag.hu)
  • ügyfélfelületen regisztrálni elsődleges felhasználóként
  • létrehozni legalább egy technikai felhasználót
  • 4 biztonsági komponens:
    • user
    • pass
    • xml aláírókukcs
    • cserekulcs

Interface funkciók:

  • /végpont
    • tokenkérés
    • adatszolgáltatás beküldése
    • adatszolgáltatási status lekérdezése
    • adatok visszakeresése
    • adózó ellenőrzése

Operációk:

  • token kérés kizárólag a /manageInvoice -hoz kell

Miért kell token:

  • egylépcsős auth nem elég
  • csak az ügyfél ismeri
  • korlátozott ideig érvényes
  • titkosított
  • cserekulcsal dekódolt állapotban kell visszaküldeni

Beküldési szabályok:

  • egy tech user bármennyi tokent létrehozhat
  • a tokent érvényességi időn belül (5 perc) lehet felhasználni
  • a tokent másik tech user is felhasználhatja
  • párhuzamos beküldés is lehet akár ugyanazzal a felhasználóval
  • token érvényessége 5 perc
  • egyszerre beküldhető számlák száma 100 db

Hitelesség biztosítása:

  • adatszolgáltató boríték xml beágyazva base64 kódolva
  • sha512 aláírás
  • a beküldendő adatokra (tartalom) crc32
  • a checksum része a crc-nek

Token igénylés lényegi elemei:

  • request id (egyedinek kell lenni adószámonként)
  • formázott timestamp (az xml timestamp mezője alapján)
  • xml aláírókulcs
  • kérés aláírás sha512 hash
  • login név
  • jelszó sha512 hash

sha512(requestid + timestmp + xml kulcs) =128 uppercase!

Adatszolgáltatás beküldési folyamata:

  • adatok összeállítása token kéréshez
  • rest api POST UTF8
  • xsd validáció
  • válasz feldogozása
    • hibakezelés
    • token dekódolás aes128
    • titkosított token érvényességének tárolása

Adat összeállítása beküldéshez:

  • kiens oldali ellenőrzés (adószám, xml)
  • kérés beküldése POST, UTF88
  • xsd és üzleti validáció
  • válasz feldolgozása
    • hiba kiértékelés vagy
    • tranzakció id visszakapása és letárolása

Beküldés után 3-5 perc múlva tranzakció id alapján kell lekérdezni a statust.

Szinkron vizsgálat a fogadó oldalon:

  • auth adatok
  • jogosultság
  • token érvényesség és létezés
  • kérés aláírás érvényesség

Aszinkron feldolgozás után lekérdezhető:

  • tranzakcio is alapjan
  • feldolgozási szintek
    • received
    • processing
    • done
    • aborted (hibás)
  • done esetén is lehet warning
  • Csak az az adatszolgáltatás tekinthető teljesítettnek, aminek a statusa done.
  • Az ügyfélnek kell a warningokat kezelni, javítani.
  • Kommunikáció esetén a standard http status kódokat értelmezni kell.
  • a sikertelen küldés után újra kell küldeni
  • ha a küldés sikeres volt de válasz elveszett, akkor /queryInvoiceData kérdezi le a tranzakció id-t

Ki küldhet be adatot:

  • az adatszolgáltatásra kötelezett
  • ön és bérszámlázó
  • bárki, aki rendelkezik a beküldéshez az adatokkal

Segítség a fejlesztéshez:

  • interface specifikáció
  • fejlesztési segédlet (jmeter projektfile letölthető)
  • hamarosan lesz egy offline desktop program a teszteléshez
  • offline wadl
  • online számla tool
  • interface tesztek támogatása: init.onlineszamla_teszt_support@nav.gov.hu

Kocsis Csaba

Roadmap

  • aszinkron feldolgozás teszt márciustól
  • szamlát még nem ment, de minden másra már jó lesz
  • Az alapszámla mentése lesz a következő
  • március végére teljes funkcionalitás
  • április végére kézi számlarögzítés
  • májusban a segédszolgáltatások, nyilatkozatok, technikai érvénytelenítés

Lesz lehetőség email értesítést kapni akkor, ha probléma van az adatfeldolgozással


spec/nav_onlineszamla.txt · Utolsó módosítás: 2018/03/06 08:39 szerkesztette: royal