~~REVEAL~~ ==== eVIR ==== ---- Az eVIR, mint "elektronikus vállalatirányítási információs rendszer" elsősorban a Magyar kereskedelmi - szolgáltató cégek folyamatait támogatja. Erőssége a nagyon szigorú készletnyilvántartás, valamint a komplett értékesítési folyamatok átlátható támogatása, ötvözve az integrálhatósággal. ---->> ==== eVIR Bevezető ==== ---- * Még az előző évezredben indult, de azóta is folyamatosan és aktívan fejlesztett szoftver * dbase -> clipper -> xbase/Win32 -> Perl (Webes felület) * A programnyelv (platform) váltás minden esetben a rendszer teljes újraírásával járt a korábbi tapasztalatok alapján. * A jelenlegi formájában is már sok éve létezik, kiforrott, támogatott, aktívan fejlesztett komponenseket használ * Minden egyes példány önálló egyedi telepítés, azaz nem egyetlen központi rendszerhez kapnak hozzáférést az előfizetők -----> === Szerver === ---- * Telepíthető fizikai szerverre, meglehetősen minimális az erőforrás igénye * a fizikai szerver kerülhet szerver hostingra, vagy * lehet az ügyfél saját irodjában, telephelyén * Virtuális gépként (VPS) is telepíthető * Szerver szoftver * Debian Linux stabil verziója (de a felhasználó nem találkozik a Linux-al, csak az eVIR webes felülettel) * Elméletileg platform független, mi csak Linuxon támogatjuk, de a komponensek (Apache, PostgreSQL, Perl) elérhetőek Windows vagy más operációs rendszerre is. * Nem szükséges semmilyen további szoftver komponens megvásárlása ----> === Kliens === ---- * Bármi lehet, ami képes egy internetes böngészőt futtatni * **bármilyen böngésző** (pl. Chrome, Edge, Firefox, stb.) * **bármilyen PDF megjelenítő** (pl. Adobe Reader, Foxit Reader, stb.) * **bármilyen operációs rendszeren** (pl. Windows 11, MacOS, Linux, stb.) * **bármilyen hardveren** (pl. asztali gép, notebook, Android tablet/telefon, iPhone, stb.) * A reszponzív felület miatt nincs szükség külön mobilalkalmazásra. A számítógép nagy monitorán látható felület optimalizálva jelenik meg a mobiltelefon kis kijelzőjén ---->> ==== Bejelentkezés ==== ---- * A rendszer használatához csupán az eVIR rendszer egyedi címére (URL), és a felhasználó nevére + jelszavára van szükség. * A rendszer címe minden esetben https -el kezdődik. A http ("s" nélkül) nem biztonságos! * A rendszer címe (URL), pl: https://web11.evir.hu/cegnev * felhasználói név, jelszó * A kezdőoldalon a felhasználó saját adataival (név és jelszó) kell bejelentkezni. * A rendszer naplózza az eseményeket, ezért határozottan javasolt mindenkinek a saját felhasználónevét használni. * A felhasználói nevet és jelszót bizalmasan kell kezelni, nem szabad más számára hozzáférhetővé tenni ----> ==== Használat ==== ---- * egy felhasználói névvel akár egy böngészőn belül is többször be lehet jelentkezni, sőt: javasolt ez a felhasználási mód * akár különböző felhasználói neveket is lehet használni egy böngészőn belül is * ugyan azzal a felhasználóval egyszerre akár több eszközön is be lehet jelentkezni, egymástól független munkameneteket létrehozni * határozottan nem javasolt a böngésző navigációs gombjainak (előre/vissza) használata. Az előző oldalra való visszalépés a jobb felső sarokban található "X"-re kattintva történhet. ---->> ==== eVIR felület ==== ---- * bejelentkezést követően hagyományos elrendezésű felületet kapunk * bal oldal: menü * jobb oldal: adatok * az adatterületen jelennek meg a listák, űrlapok, adatok * jobb oldal teteje: értesítések, információk, hibajelzések ----> ==== Űrlapok ==== ---- * a csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező * az adatok ellenőrzése a "felvesz" gomb megnyomása után, szerver oldalon történik * probléma esetén a terület felső részén található információ a hiba okáról. ----> ==== Listák ==== ---- * a lista oszlopainak nevére kattintva a lista rendezése a kattintott oszlop szerint történik, még egyszer ugyanarra kattintva fordított sorrend áll elő * a lista egy sorára kattintva valamilyen funkcionalitást kapunk (többnyire az adott sor tartalmának megjelenítése) * a navigációs részen (lent és fent is) lehet a listában navigálni: előző és következő oldal, stb. ----> ==== Keresés a listákban ==== * kétféle keresés: gyors kereső és részletes keresés * a listák tetején levő gyors kereső mező mindig a teljes lista minden mezőjében keres * részletes kereső mindig az előző keresés eredményében keres tovább, azt a listák szűkíti * a keresés mezőjének és módjának kiválasztása után beírandó a keresendő adat, majd a "keresés" gombot kell megnyomni * Ha a teljes (eredeti) listában kell keresnünk, akkor a navigációs részen levő "összes feltétel törlése" funkciót kell használni, vagy a menüből ismét elindítani a listát * ha a navigációs részen megjelenik a "CSV export" vagy "XLSX export" felirat, akkor lehetőség van a teljes lista táblázatkezelő programban való feldolgozására. ----> ==== Nyomtatás ==== ---- * a böngésző közvetlenül nem tudja a nyomtatót kezelni (technikai limitáció) * a nyomtatni valók (pl. számla, egyéb bizonylatok, stb.) PDF dokumentumként kerülnek előállításra, amit már ki lehet nyomtatni * listák esetén a "Nyomtatás" nézet állít elő hátterek nélküli, jól nyomtatható formátumot ---->> ==== eVIR Felépítés, Modulok ==== ---- A rendszer logikai felépítése: * Keretrendszer feladatai * menü megjelenítés * jogosultság kezelés * naplózás * kijelentkezés * Modulok * Minden funkcionalitást modulok végeznek * százas nagyságrendű modul áll rendelkezésre * csak a szükséges modulokat telepítjük * csak a telepített modulok jelennek meg a menüben ----> ==== Jogosultság kezelés ==== ---- * csak azok a menüpontok jelennek meg a menüben, amihez joga van a bejelentkezett felhasználónak * a jogosultságokat az adminisztrátor jogú felhasználó tudja részletesen szabályozni ----> ==== Főbb alapadat kezelő modulok ==== ---- * Törzsadatok * Pénzügyi * Raktár * Cikkszámok * Termékek * Szolgáltatások * Partnerek * Személyek * Cégek ----> ==== Főbb alapfunkciók moduljai ==== ---- * Készletkezelés * Vevői és szállítói rendeléskezelés * Számlázás * Pénzügy * Vevői és szállítói számlák nyilvántartása * Bank * Házipénztár * kintlevőség kezelés, fizetési felszólítások * Dokumentumtár * Feladatkezelő ----> === Gyakorló feladat === ---- * bejelentkezés a rendszerbe a megadott URL és név+jelszó használatával * felület áttekintése (menü, adatterület, dokumentáció link) * Rendszer és törzsadat menüpontok áttekintése * Az első űrlap használat: ''Partnerek->Új cég mini'' menüben egy partner felvétele * Az első lista használat: ''Partnerek->Partnerlista'' * Kijelentkezés ---->> ==== Törzsadatok ==== ---- * a törzsadatok menüpontban lehet a modulokkal kapcsolatos alapbeállításokat elvégezni * a telepített moduloktól függ, hogy milyen menüpontok vannak a törzsadatok menüben * általános esetben a pénzügyi, termék/szolgáltatás, raktári, partner szerepel benne ----> === Pénzügyi törzsadatok === ---- * a rendszer olyan alapbeállításokkal érkezik, amelyek már alkalmasak a használatra. Csak akkor kell változtatni benne, ha speciális igények vannak * ÁFA kulcsok * Pénznemek * Bankszámlák * Házipénztárak * Számla küldéshez és fizetési felszólításhoz email és PDF sablonok ----> === Raktárak === ---- Az eVIR nagyon raktár-szemléletű. Bármennyi virtuális raktár létrehozható. Raktár tipusok: * Áru raktár: ezek a klasszikus raktárak a termékek készletének nyilvántartására * Átadó raktár: telephelyek közötti átadás-átvétel * Rendelés raktár: minden egyes vevői rendeléshez tartozik egy, amivel foglalja a készletet * Bizományos raktár: a bizományba adott termékek részére, partnerenként ----> === Cikkszámok === ---- * A cikkszámok alapvetően két részre bonthatóak: termékek és szolgáltatások. * Alapvető különbség: a szolgáltatásokat nem kell raktárra bevételezni értékesítés előtt, mert korlátlan mennyiségben állnak rendelkezésre, ellenben a termékeket csak a raktárkészlet erejéig lehet bizonylatra tenni. * A cikkszámokhoz rengeteg adat adható meg, amelyeket akár a webshopokba is ki tudja szinkronizálni az eVIR. * A termék tulajdonságokon felül lehetőség van képeket, dokumentumokat, linkeket is a termékhez rendelni. * A termékek és szolgáltatások valamint azok tulajdonságai is tömeges export - import funkcióval rendelkeznek, CSV, XLSX, JSON, XML formátumokban. ----> === Partner törzsadatok === ---- * Partner csoportok * Országok, irányítószámok * Személyek megjelenítendő mezői * Tömeges műveletek, export / import: CSV / XLSX / JSON / XML ----> === Gyakorló feladat === ---- * Törzsadat menüpont áttekintése * Mindegyik törzsadat menü megnyitása * ''Törzsadat->Raktártörzs'' menüben egy "Főraktár" létrehozása * ''Törzsadat->Cikktörzs->Új szolgáltatás'' menüben létrehozni a "Munkadíj" szolgáltatást * ''Törzsadat->Cikktörzs->Új termék'' menüben létrehozni a "Fa kocka" terméket * A termék nézetben a ''Felvesz újként'' gomb segítségével klónozni a "Fa kocka" terméket és így létrehozni a "Fa golyó" terméket ---->> ==== Partnerek ==== ---- * Az eVIR külön kezeli a cégeket és a személyeket. Ennek nem csak a NAV adatszolgáltatásban van szerepe, hanem kapcsolatokat is be kelet állítani cégek és személyek között is (pl. kapcsolattartók). * Csak a nyilvántartásban szereplő partnereknek lehet bizonylatot kiállítani ----> === Partner címek, telefonszámok === ---- * partnerenként korlátlan mennyiségű cím, email cím, telefonszám tárolására van lehetőség * a cím, telefon, email cím típusait a törzsadatokban lehet megadni * lehetnek dedikált cím típusok, pl. számlázási cím, szállítási cím, postacím, stb. * személy nézet módban a cégekre, cég nézetben a személyre kattintva annak a nézetét láthatjuk. ----> === Partner beállítások === ---- * az email címeknek speciális funkciói lehetnek: számla küldés, fizetési felszólítás küldés * lehetőség van alapértelmezett fizetési mód beállítására, amivel bizonylat készítéskor azt fogja javasolni * lehetőség van korlátozások beállítására (lejárt számlák száma vagy összege, hitelkeret) * lehetőség van a fizetési felszólítások és egyenlegközlők tiltására vagy engedélyezésére ----> === Gyakorló feladat === ---- * A ''Partnerek->Cégek->új cég'' menüben áttekinteni a mezőket és létrehozni egy új céget "Vevő Bt." néven, valamint egy másik céget "Szállító Kft." néven. Ezeknek legyen címe is megadva * A ''Partnerek->Személyek->Új személy'' menüben létrehozni egy személyt "Teszt Elek" néven, és összerendelni a "Vevő Bt.-vel" * A ''Partnerek->Partnerlista'' menüből elindulva a "Vevő Bt." megnyitása szerkesztésre, majd hozzáadni egy számlázási címet, és egy számla Titus email címet * A ''Partnerek->Partnerlista'' menüből exportálni XLSX-be a listát ---->> ==== Raktárkezelés ==== ---- * a termékeket raktárba kell bevételezni, csak így lehet bizonylatra tenni * ha a cikktörzsben be van kapcsolva a gyári szám nyilvántartás, akkor a mennyiséggel egyező darab gyári számot kell megadni * a bevételezéskor megadott információkat (szállító, számlaszám, dátum, beszerzési ár, stb.) minden egyes termékhez megőrzésre kerül és később felhasználható, visszakereshető ----> === Bevételezés === ---- * A termékek bevételezhetőek számláról vagy szállítólevélről * A szállítólevélről bevételezett termékeket a rendszer "idegen készlet"-ként tartja nyilván egészen addig, ameddig nem érkezik meg hozzá a számla, azaz nem történik meg a számláról bevételezés is ----> === Raktárközi mozgás === ---- * A termékeket a raktárak között raktárközi mozgás bizonylattal lehet mozgatni. * A raktárközi mozgás telephelyes módban két lépésben történik, amivel biztosítható, hogy csak a raktárkészletért felelős személyek végezzenek műveletet a saját raktárukban: * a forrásraktárból az egyik telephelyen átmozgatják az átadó raktárba * a másik telephelyen pedig az átadó raktárból átmozgatják a cél raktárba ----> === Leltár === ---- * A készleten szereplő termékekről lehetőség van leltárt készíteni. * Kétféle leltárfelvételi ívet támogat a rendszer: * vakleltár: ahol a felhasználó nem látja a készleten levő mennyiséget, csak beírja a tényleges számot * tükörleltár: a rendszer mutatja a készleten levő menyiséget, csak jóvá kell hagyni * raktáranként külön történik a leltározás * leltározás közben és a leltár végén és láthatóak az eltérések, hiányok / többletek * leltár lezárását követően van lehetőség raktár korrekciót végezni a leltár alapján ----> === Gyakorló feladat === ---- * ''Raktár->Bevételezés számláról'' menüben a Szállító Kft-től bevételezni 10 db Fa kockát és 5 db Fa golyót a Főraktárba * ''Raktár->Raktár lista (részletes)'' menüben a készlet megtekintése ---->> ==== 3.0 header (4-es) ==== ---- 3.0 szöveg ----> ==== Vége ==== ---- Köszönöm a figyelmet. \\ A rendszerrel kapcsolatos további információk elérhetősége: * webdoldal: https://evir.hu * dokumentáció: https://doc.evir.hu * támogatás: evir@bc.hu