===== MOHU modul használata ===== A használat három fő területre bontható: * központi rendszer * alvállalkozó irodai felhasználó * alvállalkozó sofőr ---- ==== Központi rendszer ==== A központi rendszerben történik a MOHU rendszerből érkező rendelések betöltése, alvállalkozókhoz rendelése, alvállalkozóknak átadása, az elvégzett szállításokról információ szolgáltatása a MOHU-nak. Az elvégezhető feladatok: * Beszállítások (rendelések) rögzítése * Manuálisan \\ A ''Mohu->Beszállítások->Új beszállítás'' menüben megjelenő űrlapot kitöltve hozható létre a rendelés. Az űrlap mezőiről részletes információ külön oldalon található. * Importálással a MOHU partner portálról \\ a MOHU OSS partner portálon a Rendelések kezelése csempe alatt elérhető egy Exportálás funkció. Ez az összes rendelést letölti a felhasználó gépére xlsx táblázat formájában. Ezt az XLSX fájlt kell az úrlap tetején levő felhős ikonra húzni (vagy rákattintva kiválasztani) a feltöltéshez és a feldolgozáshoz. * Amikor a MOHU elkészül az API-n keresztül használható letöltési lehetőséggel, akkor automatikusan is meg fognak érkezni a megrendelt beszállítások. * Feltöltés vagy rögzítés után lehet a ''Mohu->Partnerek->Hozzárendelés hiányos partnerek'' menüben lehet a MOHU-tól importált vagy manuálisan felvitt új partnereket alvállalkozókhoz rendelni. Ugyan annak a partnernek a következő rendelése esetén ezt már nem kell megcsinálni, a rendszer automatikusan ugyan annak az alvállalkozónak fogja a rendelést átadni, aki korábban kapta. * ''Mohu->Átadás alvállalkozónak'' menüpont másolja át az adatokat a kliens rendszerekbe, azaz teszi elérhetővé minden alvállalkozónak csak a hozzá tartozó rendeléseit. * ''Mohu->Átvétel alvállalkozótól'' menüpontban lehet az alvállalkozók által elvégzett beszállítások adatait átvenni. Erre az adatszolgáltatás összeállítására van szükség. * ''Mohu->Adat előkészítés'' menüben az alvállalkozóktól átvett adatok ellenőrzése, átalakítása, kiegészítése történik, hogy megfeleljen a feltöltés kritériumainak. * ''Mohu->Mohu XLSX export'' menüpontban történik az adatszolgáltatáshoz feltöltendő XLSX táblázat előállítása. Ebben a táblázatban az utolsó lezárás óta keletkezett valamennyi mérlegelt beszállítás szerepel. Feltöltés előtt akárhányszor lehet futtatni a táblázat generálását, nem fog problémát okozni. A letöltött táblázatot akár feltöltés előtt, akár a feltöltést követően a felület hibajelzései alapján lehet módosítani és utána újra feltölteni. Pl. jellemző hiba szokott lenni az ismeretlen városnév: ilyenkor mind a táblázatban, mind pedig az eVIR partner adatokban javítani kell. * ''Mohu->Mohu beküldöttek zárása'' menüpontban az utolsó generált XLSX táblázatban szereplő szállítások sikeres feltöltésének jelölésének beállítása történik meg, ebből fogja tudni a rendszer, hogy melyek azok a beszállítások, amelyeknél újabbakat kell majd a következő adatszolgáltatásban szerepeltetni. ---- ==== Alvállalkozó rendszer - irodai felhasználó ==== Az alvállalkozói rendszer közvetlenül nem kommunikál a MOHU-val, hanem kizárólag a központi rendszerrel van kapcsolatban. Bármennyi alvállalkozói rendszer működhet párhuzamosan, nem látják egymás szállításait, semmilyen módon nincsenek hatással egymásra. Az alvállalkozói rendszerben kell a MOHU-tól kapott partner adatokat eVIR partnerhez rendelni. Ezt csak minden partner esetében egyetlen alkalommal, először kell elvégezni. A műveletre mindenféleképpen szükség van, mert egyrészt a MOHU rendszerből nem érkeznek meg olyan adatok, amelyekre szükség van, másrészt az eVIR partnerhez lehet olyan kiegészítő információkat felvinni, amit utána pl. a sofőrök is tudnak használni (partner telefonszáma, nyitva tartás, étterem neve, stb.), illetve ezeket a partnereket lehet túrákba szervezni. A használat műveletei: * **''Mohu->Partnerek->Partner nélküli Mohu ügyfelek''** \\ Ezt a menüpontot rendszeresen meg kell nézni, de egyre kevesebb partner fog benne szerepelni. Amikor a MOHU rendszeréből új partner rendelése töltődik le, akkor ebben a menüpontban lehet eVIR partnerhez rendelni. Az eVIR partnerek kezeléséről információ: [[evir:partnerek:partner_nyilvantartas|Partnernyilvántartás]]. Bármelyik partner szerkesztésébe belépve van egy felhő ikon, ezzel lehet a MOHU portálról letöltött szerződések XLSX táblázatot feltölteni, ezzel pedig a benne szereplő partnereket importálni az eVIR-be. Az ilyen módon importált partnerek esetében automatikusan megtörténik a MOHU partner és az eVIR partner összerendelése, valamint a központi rendszerben az aktuális alvállalkozói rendszerhez történő hozzárendelése is. * **''Mohu->Partnerek->Partnerek túrái''** \\ A partnereket túrákba lehet szervezni, később a napi túratervek alapján lehet a járatokat (konkrét autókat) indítani. A túrák a partner csoportok alapján készülnek, ehhez partner csoportokat kell rögzíteni a ''Törzsadatok->Partner->Partner csoportok'' menüpontban. * **''Mohu->Beszállítások''** \\ Ebben a menüpontban történik a tényleges kezelése a megrendeléseknek, szállításoknak. Háromféle módon kerülhet ide beszállítás: * A központi rendszerben a MUHO-tól érkezett rendeléseket tartalmazó XLSX táblázat importálásával * A központi rendszerben a felhasználó manuális adatrögzítésével * Az alvállalkozó rendszerében manuális adatrögzítéssel. \\ Az **''Új beszállítás''** menüben lehet MOHU-tól függetlenül rendeléseket rögzíteni. Erre elsősorban olyan esetekben van szükség, ami MOHU-tól független (pl. nem a koncesszió alá tartozó biológiailag lebomló hulladék gyűjtése), vagy a MOHU gyűjtőszállítás speciális egyedi rendelésszámmal, stb. * Az itt szereplő listák követik a folyamatot és az állapotokat: * ''Összes beszállítás'': minden megrendelés látható * ''Aktív beszállítások'': azok a beszállítások, amelyekkel még foglalkozni kell, elvégzendőek * ''Véglegesített beszállítások'': a MOHU rendszerében a megrendelő véglegesítette * ''Elfogadott beszállítások'': ezek azok, amelyekhez már járat (autó) is hozzárendelésre került, ezek jelennek meg a sofőröknek is * ''Teljesített beszállítások'': amikor a sofőr elvégezte a bevételezést, készült hozzá bevételezési bizonylat. Ezeket kell mérlegelni amikor az autó visszaérkezik. * ''Mérlegelt beszállítások'': az autó visszaérkezését követően elvégzett mérlegelés utáni állapot, azaz amelyik rendelésekhez már mérlegjegy is tartozik. * ''Tárgynapi beszállítások'': a mai napi összes beszállítás * ''Beküldött beszállítások'': amelyek már a központi rendszerbe és azon keresztül a MOHU rendszerbe kerültek * ''Lezárt beszállítások'': ez a végső állapot, amivel már semmilyen további tennivaló nincs. * **''Mohu->Sofőr listák''** elsősorban a sofőrök használatára készültek, a sofőrök portálján ezek a funkciók kerülnek meghívásra. Persze az irodai felületen is lehet ugyan olyan adatrögzítést csinálni, mint a sofőr felületen, ezért érhetőek el itt is ezek. * **''Mohu->Túrák''** \\ A túrák azok a megrendelések, amelyeket a partner csoportbesorolása alapján egy adott napra egy gyűjtés alkalmával fognak végigjárni, de még nincs hozzá autó és sofőr rendelve. Itt kétféle nézetben lehet látni és húzogatással rendezgetni ezeket: * **''Rendelt túrák''**: túránkénti bontásban, az adott nap és túra vonatkozásában összesített darabszámok * **''Rendelt túrák részletesen''**: túránkénti bontásban, az adott nap és túra vonatkozásában minden rendelés felsorolása * **''Napi túrák''**: egy napra vonatkozóan a túrákban szereplő darabszámok * **''napi túrák részletesen''**: egy napra vonatkozóan minden megrendelés felsorolása * **''Mohu->Járatok''** \\ A túrákból úgy lesz járat, hogy kijelölésre kerül az elvégzésére az autó, és ezzel együtt a sofőr is. * **''Mai járatok''**: Azok a járatok, amelyeket a mai napon járnak végig * **''Holnapi járatok''**: A holnapi nap megtervezéséhez * **''Nyomtatható járatok''**: A járatokhoz a kísérőlap nyomtatása * **''Elfogadott járatok email küldés''**: a járatban szereplő partnereknek email küldés, amiben értesítjük a konkrét munkavégzésről * **''Járatok listája''**: a járatok felsolása ---- ==== Alvállalkozó rendszer - sofőr felhasználó ==== A sofőrök számra egy speciális, mobiltelefonon is jól használható portál került kialakításra, amiben minden sofőr felhasználó csak a számára releváns információkat látja, azaz elsősorban az aktuális napon elvégzendő beszállításokat, melyre kattintva tudja rögzíteni az edények mennyiségét és az átvett tömeget. Szintén ezen a felületen van lehetőség megrendeléshez rendelt fotók készítésére (pl. probléma esetén bizonyítani a tényeket), illetve a meghiúsulást jelezni. A rendszerben létrehozott felhasználó jogosultsági beállításai, valamint a hozzárendelt portál dönti el, hogy a a felhasználó irodai vagy sofőr jellegű felületet kap. Javasolt beállítások új sofőr esetén: * új felhasználó létrehozása a felhasználók között (Rendszer->Felhasználók). * jogosultságoknál a "minta" sofőr felhasználó jogosultságait célszerű átmásolni. Ennek hiányában nagyjából a raktár, mohu, partner menükben szereplő menüpontokra van szükség * a Mohu telephely kiválasztása telephelyes mód esetén * a felhasználó beállításaiban a menü láthatóságának kikapcsolása (Rendszer->Beállítások->Felhasználók beállításai->Megjelenés - rendszer->Menü alapértelmezett állapota: nincs menü) * a portál beállítása (Rendszer->Portálok->Összes portál listája): * felhasználó sorában a "szerkesztés" gomb * a felhasználó portáljából az alapértelmezett elemek törlése * "alportál" hozzádása, ahol ki kell választani a "Sofőr minta sablon"-t. * Autó hozzárendelés: * Mohu->Beosztás menüben a + jellel hozzáadni a sofőrt és kiválasztani hozzá a rendszámot. * A sofőr első bejelentkezésekor a portálon rögzíteni kell az aláírását (ezt tartalmazza a minta portál).