A Pénzügy → Számlák
menüpontban találhatóak a vevői és szállítói számlák pénzügyi szemléletű adatai. Nem csak a rendszerben kiállított számlák kezelésére van lehetőség, hanem a más forrásból származó (pl. számlatömbben kézzel készített, vagy más számlázóprogramból kiállított) számlák adatai is rögzíthetőek. A rendszerben kiállított vevői számlák automatikusan importálódnak. A szállítói számlákat, vagy nem az eVIR rendszerben kiállított számlákat a Pénzügy → Számlák → új számla
menüpontban lehet rögzíteni.
Az adatfelvitelnél a számlán található adatokat kell rögzíteni, ezek a következők:
Számla típusa
: ez lehetvevői
: saját számla, ami vagy az eVIR rendszerből, vagy a rendszertől függetlenül keletkezettszállítói
: szállítótól származó számlaSzámlaszám
: a számla száma. Egyetlen megkötés van: ugyanattól a partnertől nem szerepelhet kétszer ugyanaz számlaszám a rendszerbenA számla dátuma
Teljesítés dátuma
Fizetési mód
Fizetési határidő
Kisadózó
Hivatkozási szám
Megjegyzés
Tételek
részen a számla tételeinek kívánt részletességű bontása a következő adatokkal:Megnevezés
: pl. Árubeszerzés, Értékesítés, stb.Típus
: a pénzügyi törzsadatokban előre definiált típusok közül lehet választani Nettó
, ÁFA%
,ÁFA
,Brutto
adatok közül bármelyik kettő megadása esetén a másik kettőt a rendszer kiszámolja a Számol
gomb megnyomásáraÖsszesen
: a fenti tételek összege. Ez is számolódik a Számol
gomb hatására, ha üresPénznem
: A pénzügyi törzsadatokban szereplő pénznemekből lehet választaniKerekítés használata számoláskor és ellenőrzéskor
: a tételek kerekítve számolódjanak ki, vagy pedig a legnagyobb értelmezhető matematikai pontossággal.További tételek hozzáadása
gomb: alapértelmezetten egy pénzügyi számlán 3 tételnek elegendő helyet jelenít meg a rendszer. Ha több tételre van szükség, akkor ezzel a gombbal lehet további tételeket hozzáadniSzámol
gomb: a fentiekben írt ÁFA és összesítő számolási műveleteket végzi elVevő számla import
: ha a rendszerben ki van kapcsolva a kiállított számlák automatikus importálása, akkor ezzel a gombbal lehet egyesével importálni a számlázó modullal kiállított bizonylatok adataitSzámla állapota
részen levő két mező csak olvasható, értéküket a rendszer állítja be az adatok alapján:Állapot
: a számla pénzügyi rendezettségi állapotaRendezetlen
: a számlához semmilyen bank vagy pénztári tétel nem tartozikLezárt
: a számla pénzügyileg rendezettBizonytalan
: a számla részben rendezettLezárás dátuma
: az a dátum, amikor a számla teljes egészében kiegyenlítésre vagy lezárásra került.
A kitöltött adatlapot a Felvesz
gombbal lehet rögzíteni. Tipikus felhasználásnak számít, amikor több számla kerül egymás után rögzítésre. Ennek a folyamatnak a felgyorsítására szolgál a Felvesz és új számla rögzítés
, ami az adatrögzítés után azonnal lehetőséget biztosít a következő számla adatainak felvitelére.
Ha már rögzítésre került a partner számára ugyanazzal a számlaszámmal számla, akkor a program:
A „Tételek” részben nem kell részletesen felsorolni a számlán szereplő összes tételt, hanem csak olyan részletességgel, amire később a lekérdezéseknél szükség lehet. Pl. tipikusan egy tétel szokott lenni az áru vásárlása, „árubeszerzés” megnevezéssel, még akkor is ha sok tételt tartalmaz a számla. (A számlán szereplő termékek raktári bevételezését nem itt, hanem a Raktár→Bevételezés számláról
menüpontban kell elvégezni!).
A Nettó-Áfa-Áfa%-Bruttó négyes közül mindig csak kettőt kell kötelezően megadni, a másik két adatot a rendszer a Számol
gomb megnyomására kiszámolja, valamint a tételek összegét is beírja az Összesen mezőbe, ha az még nem tartalmaz adatot. Ha az összeget is újra szeretnénk számoltatni, akkor a gomb megnyomása előtt ki kell törölni belőle az adatot. Ennek oka, hogy az ÁFA kerekítések miatt eltérések lehetnek a számlán szereplő összegek és a rendszer által kiszámolt adatok között, ezért lehetőség van manuálisan korrigálni azokat. A rendszer elfogadja a felhasználó által megadott adatokat, ha azok matematikailag nem mutatnak eltérést, de informál a lehetséges problémáról.
A Pénzügy → Számlák → Összesítés
menüpontban különböző csoportosításokban találhatóak a rendszerben szereplő pénzügyi számlák, a menüpontok nevei magukért beszélnek.
A számlák pénzügyi rendezettségét a házipénztár (Házipénztár kezelés) és a bank (Bankszámla kezelés) tételei határozzák meg. Amint egy pénztárbizonylathoz vagy banki tranzakcióhoz hozzárendelésre kerül a számla, az állapota megfelelő módon automatikusan változik.
Ha a számla nyilvántartás használatban van, de a vállalkozás a házipénztár és bankszámla kezelését nem az eVIR rendszerben valósítja meg, akkor is lehetőség van a számlák pénzügyi rendezettségének kezelésére. Ilyenkor a kívánt számla kiválasztását követően a számla nézet navigációs sorában szereplő Lezár
funkció használatával jelezhető a rendszernek, hogy a pénzügyi állapota rendezett lett.
Kapcsolódó oldalak: