Számla nyilvántartás

A Pénzügy → Számlák menüpontban találhatóak a vevői és szállítói számlák pénzügyi szemléletű adatai. Nem csak a rendszerben kiállított számlák kezelésére van lehetőség, hanem a más forrásból származó (pl. számlatömbben kézzel készített, vagy más számlázóprogramból kiállított) számlák adatai is rögzíthetőek. A rendszerben kiállított vevői számlák automatikusan importálódnak. A szállítói számlákat, vagy nem az eVIR rendszerben kiállított számlákat a Pénzügy → Számlák → új számla menüpontban lehet rögzíteni.

Az adatfelvitelnél a számlán található adatokat kell rögzíteni, ezek a következők:

A kitöltött adatlapot a Felvesz gombbal lehet rögzíteni. Tipikus felhasználásnak számít, amikor több számla kerül egymás után rögzítésre. Ennek a folyamatnak a felgyorsítására szolgál a Felvesz és új számla rögzítés, ami az adatrögzítés után azonnal lehetőséget biztosít a következő számla adatainak felvitelére.
Ha már rögzítésre került a partner számára ugyanazzal a számlaszámmal számla, akkor a program:

A „Tételek” részben nem kell részletesen felsorolni a számlán szereplő összes tételt, hanem csak olyan részletességgel, amire később a lekérdezéseknél szükség lehet. Pl. tipikusan egy tétel szokott lenni az áru vásárlása, „árubeszerzés” megnevezéssel, még akkor is ha sok tételt tartalmaz a számla. (A számlán szereplő termékek raktári bevételezését nem itt, hanem a Raktár→Bevételezés számláról menüpontban kell elvégezni!).

A Nettó-Áfa-Áfa%-Bruttó négyes közül mindig csak kettőt kell kötelezően megadni, a másik két adatot a rendszer a Számol gomb megnyomására kiszámolja, valamint a tételek összegét is beírja az Összesen mezőbe, ha az még nem tartalmaz adatot. Ha az összeget is újra szeretnénk számoltatni, akkor a gomb megnyomása előtt ki kell törölni belőle az adatot. Ennek oka, hogy az ÁFA kerekítések miatt eltérések lehetnek a számlán szereplő összegek és a rendszer által kiszámolt adatok között, ezért lehetőség van manuálisan korrigálni azokat. A rendszer elfogadja a felhasználó által megadott adatokat, ha azok matematikailag nem mutatnak eltérést, de informál a lehetséges problémáról.

A Pénzügy → Számlák → Összesítés menüpontban különböző csoportosításokban találhatóak a rendszerben szereplő pénzügyi számlák, a menüpontok nevei magukért beszélnek.

A számlák pénzügyi rendezettségét a házipénztár (Házipénztár kezelés) és a bank (Bankszámla kezelés) tételei határozzák meg. Amint egy pénztárbizonylathoz vagy banki tranzakcióhoz hozzárendelésre kerül a számla, az állapota megfelelő módon automatikusan változik.

Ha a számla nyilvántartás használatban van, de a vállalkozás a házipénztár és bankszámla kezelését nem az eVIR rendszerben valósítja meg, akkor is lehetőség van a számlák pénzügyi rendezettségének kezelésére. Ilyenkor a kívánt számla kiválasztását követően a számla nézet navigációs sorában szereplő Lezár funkció használatával jelezhető a rendszernek, hogy a pénzügyi állapota rendezett lett.

Kapcsolódó oldalak: