Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


evir:szamlazas:eloleg_szamla

Ez a dokumentum egy előző változata!


Előlegszámla

Definíció szerint:

  • „előleg az, amit a termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás esetében a teljesítést megelőzően az ellenértékbe beszámítható vagyoni előnyként juttat a vevő. Amennyiben maga az ellenérték kerül átadásra, akkor az már nem funkcionál előlegként.”

Az előlegszámla pontosan ugyan olyan bizonylat, mint a normál számla. Elsődleges célja a vevőtől a termékek és szolgáltatások ellenértékének előre történő kifizetésének dokumentálása.

Az előlegszámla tartalmi kellékei:

  • a számlán fel kell tüntetni, hogy „előleg”
  • illetve minek az előlege
  • a teljesítési időpont mindig az előleg átvételének, megszerzésének napja
  • az előleg számla mindig olyan áfa tartalmú, amilyen maga az alapügylet
    • közösségen belüli termékbeszerzés nem adóköteles
    • közösségen belüli termékértékesítés nem adóköteles
    • belföldi fordított adózású ügyletek nem adókötelesek
    • nemzetközi fordított adózású, főszabály szerinti szolgáltatások adókötelesek (Áfa tv. 140. §.)
    • nemzetközi fordított adózású, különös szabályok szerinti ügyletek nem adókötelesek
    • minden más eset adóköteles

Előlegszámla készítése és felhasználása

  1. Előleg tétel rögzítése
    Amióta a NAV XML adatszolgáltatási kötelezettség érvényben van, külön jelezni kell az exportban az előleg tételeket.
    A rendszer szempontjából teljesen mindegy az előlegszámlára kerülő tétel cikkszáma vagy megnevezése, csupán az a fontos a NAV online számla adatszolgáltatás miatt, hogy a cikktörzsben a szolgáltatás adatai között a Speciális szolgáltatás legördülőben az Előleg tétel, a megfelelő áfa kulccsal legyen rögzítve.
    A tétel megjegyzésében, vagy a számla megjegyzésében kell feltüntetni azt, hogy mire vonatkozik az előleg.
  2. Előlegszámla készítés
    Az „Előleg”jelölést a rendszer automatikusan megteszi, ha a Számlázás → Előlegszámla → Előlegszámla menüpontra kattintva indul a folyamat.
    A rendszer a még fel nem használt előlegszámlákról a Számlázás → Előlegszámla → Számlázható előlegszámla lista menüpontban ad információt.
  3. Az előlegszámla felhasználása
    Azaz a végszámla elkészítése a Számlázás → Számla készítés menüpontban történik olyan módon, hogy:
    • a tételek hozzáadásánál az | Előlegszámla | gombra való kattintás után ki kell választani a felhasználandó bizonylatot. A rendszer a végszámlán feltünteti a felhasznált előlegszámlák számát, valamint negatív előjellel az összeget, azaz ennyivel csökkenti a számlán levő tételekért fizetendő összeget.
      A rendszer támogatja az előlegszámla több részletben való felhasználását, valamint akár több előlegszámlát is lehet tenni egy végszámlára.

A bizonylat készítésről általánosságban itt lehet olvasni: Bizonylat készítés

Az előleg számla készítésének lépései:

  1. A bizonylat készítés elindítása a Számlázás→Előlegszámla→Előlegszámla menüpontban
    1. Dátum
    2. Fizetési mód kiválasztása
    3. Fizetési határidő (a fizetési módnak megfelelően)
    4. Teljesítés dátuma
    5. Árkategória kiválasztása
  2. Megjegyzés írása
  3. „Előleg” tételek hozzáadásának ismétlése egészen addig, ameddig az összes kívánt tétel szerepel a bizonylaton.
    • | Proforma összesítve | gombra kattintva megjelenik a proforma számlák listája és a kiválasztott bizonylat tételeit egy összesített előlegtételként helyezi a tételek közé a program. A művelet ismételhető, egy előlegszámlára akárhány proforma számla rárakható külön-külön tételként.
    • | Proforma előleg | gombbal csak az előleget tartalmazó proforma számlákat lehet a tételekhez adni.
  4. Felvesz gomb hatására elkészül az előleg számla PDF dokumentum, melyet a böngésző jelenít meg.
  5. Az elkészült bizonylatot a cég ügyviteli folyamatai szerint kell kezelni.
evir/szamlazas/eloleg_szamla.1690986529.txt.gz · Utolsó módosítás: 2023/08/02 16:28 szerkesztette: era