Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


evir:onlineszamla:mukodes

Különbségek

A kiválasztott változat és az aktuális verzió közötti különbségek a következők.

Összehasonlító nézet linkje

Következő változat
Előző változat
Következő változatKövetkező változat mindkét oldalon
evir:onlineszamla:mukodes [2018/07/02 22:02] – létrehozva royalevir:onlineszamla:mukodes [2018/07/03 08:54] royal
Sor 1: Sor 1:
-==== Működés ==== 
  
 +===== Működés =====
 +
 +
 +==== A folyamat ====
 Maga a számla készítés nem változott az online rendszer életbe lépésével, pontosan ugyan úgy kell elkészíteni a számlát, mint ahogy az korábban történt. A számla elkészülte után történik meg az adatok továbbítása a NAV részére emberi beavatkozás nélkül, automatikusan. Maga a számla készítés nem változott az online rendszer életbe lépésével, pontosan ugyan úgy kell elkészíteni a számlát, mint ahogy az korábban történt. A számla elkészülte után történik meg az adatok továbbítása a NAV részére emberi beavatkozás nélkül, automatikusan.
  
Sor 36: Sor 39:
 } }
 </graphviz> </graphviz>
 +\\ \\ \\ \\
  
- +==== Online számla portál ==== 
-A folyamat állapotokról az Online Számla menüpontban lehet részletes technikai információkhoz is jutni:+A folyamat állapotokat az Online Számla menüpontban lehet gyorsan áttekinteni:
 {{ :evir:onlineszamla:portal.png?nolink |}} {{ :evir:onlineszamla:portal.png?nolink |}}
  
-Természetesen nem kell állandóan ezt böngészni. Amikor a rendszer rendellenességet tapasztal, felhasználói beavatkozásra vagy tudomásulvételre van szükség, akkor a beavatkozásra jogosult felhasználók számára rendszerüzenetként jelzi ezt: {{ :evir:onlineszamla:portal_uzenetek.png?nolink |}}+A portálon levő lehetséges információk: 
 +  * A címsorban szereplő **Éles rendszer**, vagy demó verzió esetén **Teszt rendszer** segít eldönteni, hogy adatszolgáltatás hova történik 
 +  * **Folyamat állapotok**: a beküldésre váró vagy beküldött számlák állapota 
 +  * **Token**: egy tokent lehet lekérni a NAV-tól. Jelentősége nincs, de ezzel lehet a legegyszerűbben tesztelni a NAV online állapotát és a beállított technikai felhasználó helyességét 
 +  * **URL-ek**: információ a NAV elérhetőségéről, ahol be lehet jelentkezni megtekinteni az adatszolgáltatásokat, számlákat 
 +  * **Problémák**: a rendszer önellenőrzés folyamán talált hibalehetőségek, amelyekre kattintva az adott problémától függő oldalra navigál a rendszer (pl. áfa kulcsok, fizetési módok, stb.) 
 +  * **User adat**: a beállított technikai felhasználó adatai, valamint a beállított adatszolgáltatási értékhatár 
 +  * **Felhasználók beavatkozási jogosultsággal**: azoknak a felhasználóknak a felsorolása, akik jogosultsággal rendelkeznek a számla beküldési állapotok megtekintésére, műveletek elvégzésére. A rendszer jogosultságok közül az ''(os06)    Online számla -> Technikai -> !Számla státusz view'' kötődik hozzá. 
 + 
 +==== Folyamat állapotok ==== 
 +A folyamat állapotok után zárójelben szerepel egy szám, ami az abban az állapotban levő számlák számát jelenti. Az állapotok a következők lehetnek: 
 +  * **SENT**: A számla elküldött állapotban van. Azaz a rendszerből a NAV-hoz már átkerült, feldolgozásra vár. Nincs vele tennivaló, csak információként jelenik meg, 
 +  * **ERROR**:Hibás számlák, amelyek törődést igényelnek 
 +  * **OK**: A NAV feldolgozás hiba nélkül megtörtént (ez az állapot NEM jelenik meg a portálon) 
 + 
 +Természetesen nem kell állandóan a portált böngészni. Amikor a rendszer rendellenességet tapasztal, felhasználói beavatkozásra vagy tudomásulvételre van szükség, akkor a beavatkozásra jogosult felhasználók számára rendszerüzenetként jelzi ezt, pl: {{ :evir:onlineszamla:portal_uzenetek.png?nolink |}}.  
 + 
 +==== Crontab job ==== 
 +A rendszer a háttérben rendszeresen és automatikusan kommunikál a NAV rendszerével. Alapbeállítás szerint 12 percenként történik ilyen esemény, de manuálisan is elindítható bármikor az ''Online számla->Technikai->Crontab job'' menüpontból. Amikor ez a funkció fut, akkor a következők történnek: 
 +  * Az eddig sikertelen küldések megismétlése 
 +  * A már beküldött számlák állapotának lekérdezése 
 +  * A letöltött számlaállapotok feldolgozása 
 + 
 +==== Listák ==== 
 +Ha a rendszer üzenetein túlmenően további technikai információkra van szükség, akkor azt az ''Online számla lista'' menüpontban lehet megnézni. A számla normál adatain (számlaszám, dátum, partner, ősszeg) a következő oszlopk vannak: 
 +  * ''Online'':  
 +    * **igen** esetén a számla adatszolgáltatásra kötelezett 
 +    * **nem** esetén a számla nem adatszolgáltatásra kötelezett, melynek okát a ''Pretext'' oszlop tartalmazza 
 +  * ''Pretext'': Az adatszolgáltatás szükségtelenségének oka: 
 +    * ''NOT_ALANY'': nem ÁFA alany a vevő (tipikusan magánszemély) 
 +    * ''LOW_AFA'': a számla ÁFA tartalma nem éri el a beállított limitet 
 +  * ''Státusz'': az állapot jelzőse. Értékei lehetnek: 
 +    * ''STATUS_DONE_OK'': az adatszolgáltatás sikeresen megtörtént 
 +  * ''Tranzakció'': a beküldés tranzakció azonosítója, csak hibakereséshez kellhet 
 +  * ''Request_index'': a kommunikációban a kérés sorszáma 
 +  * ''Hiba részletek'': A NAV-tól kapott hiba részletesebb leírása 
 +  * ''Folyamat állapot'': A beküldés / feldolgozás folyamat jelenlegi állapota 
 +  * ''Teszt_prefix'': a teszt rendszerben a számla sorszáma előtti jelölés 
 +  * ''Tudomásul vett'': a NAV-tól kapott jelzés tudomásul vétele hibás számla esetén 
 +  * ''Tudomásul vétel ideje'': A tudomásul vétel pontos időpontja. 
 + 
 +==== Tudomásul vétel ====
  
-Induláskor talán leggyakoribb hibaüzenet az lehethogy nincs beállítva technikai felhasználó (ami nélkül az adószám ellenőrzés sem működik):{{ :evir:onlineszamla:hiba_nincs_techuser.png?nolink |}}+A tudásul vétel funkció arra az esetre lett létrehozva, amikor beküldött számlával kapcsolatban NAV-nak észrevétele van (ERROR vagy WARNINIG). ERROR az blokkoló hibaazaz az ebben az állapotban levő számlát NAV nem fogadta be (pl. érvénytelen a vevő adószáma). A WARN az csupán egy észrevétel nem egy blokkoló hiba, azaz nem akadályozza meg a számla feldolgozását, csupán előfordulhat valami apró probléma. Ilyenek (a teljesség igénye nélkül, csak példának): 
 +  * INCORRECT_VAT_CODE, azaz helytelen ÁFA besorolás 
 +  * INCORRECT_COUNTY_CODE, azaz helytelen megyekód 
 +  * INCORRECT_COUNTRY_CODE, azaz helytelen országkód 
 +  * INCORRECT_CITY_ZIP_CODE, azaz helytelen irányítószám 
 +  * stb, a teljes listát az APIU dokumentációja tartalmazza. 
 +Ezeknél a felhasználó döntésére van bízva, hogy mit csinál a számlával, de a rendszernek kötelessége, hogy jelezze a problémát egészen addig, ameddig az meg nem oldódik. Ha a felhasználó kattint a ''Tudomásul vétel'' linken, akkor azzal a rendszer számára jelzi, hogy a probléma eljutott hozzá, megértette, és megoldotta (pl. számla helyesbítéssel), vagy nem kíván foglalkozni a jelzéssel, mert az nem valós vagy fontos probléma. A tudomásul vétel után a rendszer nem fog többet figyelmeztetni.
  
evir/onlineszamla/mukodes.txt · Utolsó módosítás: 2020/09/03 12:20 szerkesztette: era