Következő változat | Előző változatKövetkező változatKövetkező változat mindkét oldalon |
evir:onlineszamla:mukodes [2018/07/02 22:02] – létrehozva royal | evir:onlineszamla:mukodes [2018/07/03 08:54] – royal |
---|
==== Működés ==== | |
| |
| ===== Működés ===== |
| |
| |
| ==== A folyamat ==== |
Maga a számla készítés nem változott az online rendszer életbe lépésével, pontosan ugyan úgy kell elkészíteni a számlát, mint ahogy az korábban történt. A számla elkészülte után történik meg az adatok továbbítása a NAV részére emberi beavatkozás nélkül, automatikusan. | Maga a számla készítés nem változott az online rendszer életbe lépésével, pontosan ugyan úgy kell elkészíteni a számlát, mint ahogy az korábban történt. A számla elkészülte után történik meg az adatok továbbítása a NAV részére emberi beavatkozás nélkül, automatikusan. |
| |
} | } |
</graphviz> | </graphviz> |
| \\ \\ \\ \\ |
| |
| ==== Online számla portál ==== |
A folyamat állapotokról az Online Számla menüpontban lehet részletes technikai információkhoz is jutni: | A folyamat állapotokat az Online Számla menüpontban lehet gyorsan áttekinteni: |
{{ :evir:onlineszamla:portal.png?nolink |}} | {{ :evir:onlineszamla:portal.png?nolink |}} |
| |
Természetesen nem kell állandóan ezt böngészni. Amikor a rendszer rendellenességet tapasztal, felhasználói beavatkozásra vagy tudomásulvételre van szükség, akkor a beavatkozásra jogosult felhasználók számára rendszerüzenetként jelzi ezt: {{ :evir:onlineszamla:portal_uzenetek.png?nolink |}} | A portálon levő lehetséges információk: |
| * A címsorban szereplő **Éles rendszer**, vagy demó verzió esetén **Teszt rendszer** segít eldönteni, hogy adatszolgáltatás hova történik |
| * **Folyamat állapotok**: a beküldésre váró vagy beküldött számlák állapota |
| * **Token**: egy tokent lehet lekérni a NAV-tól. Jelentősége nincs, de ezzel lehet a legegyszerűbben tesztelni a NAV online állapotát és a beállított technikai felhasználó helyességét |
| * **URL-ek**: információ a NAV elérhetőségéről, ahol be lehet jelentkezni megtekinteni az adatszolgáltatásokat, számlákat |
| * **Problémák**: a rendszer önellenőrzés folyamán talált hibalehetőségek, amelyekre kattintva az adott problémától függő oldalra navigál a rendszer (pl. áfa kulcsok, fizetési módok, stb.) |
| * **User adat**: a beállított technikai felhasználó adatai, valamint a beállított adatszolgáltatási értékhatár |
| * **Felhasználók beavatkozási jogosultsággal**: azoknak a felhasználóknak a felsorolása, akik jogosultsággal rendelkeznek a számla beküldési állapotok megtekintésére, műveletek elvégzésére. A rendszer jogosultságok közül az ''(os06) Online számla -> Technikai -> !Számla státusz view'' kötődik hozzá. |
| |
| ==== Folyamat állapotok ==== |
| A folyamat állapotok után zárójelben szerepel egy szám, ami az abban az állapotban levő számlák számát jelenti. Az állapotok a következők lehetnek: |
| * **SENT**: A számla elküldött állapotban van. Azaz a rendszerből a NAV-hoz már átkerült, feldolgozásra vár. Nincs vele tennivaló, csak információként jelenik meg, |
| * **ERROR**:Hibás számlák, amelyek törődést igényelnek |
| * **OK**: A NAV feldolgozás hiba nélkül megtörtént (ez az állapot NEM jelenik meg a portálon) |
| |
| Természetesen nem kell állandóan a portált böngészni. Amikor a rendszer rendellenességet tapasztal, felhasználói beavatkozásra vagy tudomásulvételre van szükség, akkor a beavatkozásra jogosult felhasználók számára rendszerüzenetként jelzi ezt, pl: {{ :evir:onlineszamla:portal_uzenetek.png?nolink |}}. |
| |
| ==== Crontab job ==== |
| A rendszer a háttérben rendszeresen és automatikusan kommunikál a NAV rendszerével. Alapbeállítás szerint 12 percenként történik ilyen esemény, de manuálisan is elindítható bármikor az ''Online számla->Technikai->Crontab job'' menüpontból. Amikor ez a funkció fut, akkor a következők történnek: |
| * Az eddig sikertelen küldések megismétlése |
| * A már beküldött számlák állapotának lekérdezése |
| * A letöltött számlaállapotok feldolgozása |
| |
| ==== Listák ==== |
| Ha a rendszer üzenetein túlmenően további technikai információkra van szükség, akkor azt az ''Online számla lista'' menüpontban lehet megnézni. A számla normál adatain (számlaszám, dátum, partner, ősszeg) a következő oszlopk vannak: |
| * ''Online'': |
| * **igen** esetén a számla adatszolgáltatásra kötelezett |
| * **nem** esetén a számla nem adatszolgáltatásra kötelezett, melynek okát a ''Pretext'' oszlop tartalmazza |
| * ''Pretext'': Az adatszolgáltatás szükségtelenségének oka: |
| * ''NOT_ALANY'': nem ÁFA alany a vevő (tipikusan magánszemély) |
| * ''LOW_AFA'': a számla ÁFA tartalma nem éri el a beállított limitet |
| * ''Státusz'': az állapot jelzőse. Értékei lehetnek: |
| * ''STATUS_DONE_OK'': az adatszolgáltatás sikeresen megtörtént |
| * ''Tranzakció'': a beküldés tranzakció azonosítója, csak hibakereséshez kellhet |
| * ''Request_index'': a kommunikációban a kérés sorszáma |
| * ''Hiba részletek'': A NAV-tól kapott hiba részletesebb leírása |
| * ''Folyamat állapot'': A beküldés / feldolgozás folyamat jelenlegi állapota |
| * ''Teszt_prefix'': a teszt rendszerben a számla sorszáma előtti jelölés |
| * ''Tudomásul vett'': a NAV-tól kapott jelzés tudomásul vétele hibás számla esetén |
| * ''Tudomásul vétel ideje'': A tudomásul vétel pontos időpontja. |
| |
| ==== Tudomásul vétel ==== |
| |
Induláskor a talán a leggyakoribb hibaüzenet az lehet, hogy nincs beállítva a technikai felhasználó (ami nélkül az adószám ellenőrzés sem működik):{{ :evir:onlineszamla:hiba_nincs_techuser.png?nolink |}} | A tudásul vétel funkció arra az esetre lett létrehozva, amikor a beküldött számlával kapcsolatban a NAV-nak észrevétele van (ERROR vagy WARNINIG). ERROR az blokkoló hiba, azaz az ebben az állapotban levő számlát a NAV nem fogadta be (pl. érvénytelen a vevő adószáma). A WARN az csupán egy észrevétel nem egy blokkoló hiba, azaz nem akadályozza meg a számla feldolgozását, csupán előfordulhat valami apró probléma. Ilyenek (a teljesség igénye nélkül, csak példának): |
| * INCORRECT_VAT_CODE, azaz helytelen ÁFA besorolás |
| * INCORRECT_COUNTY_CODE, azaz helytelen megyekód |
| * INCORRECT_COUNTRY_CODE, azaz helytelen országkód |
| * INCORRECT_CITY_ZIP_CODE, azaz helytelen irányítószám |
| * stb, a teljes listát az APIU dokumentációja tartalmazza. |
| Ezeknél a felhasználó döntésére van bízva, hogy mit csinál a számlával, de a rendszernek kötelessége, hogy jelezze a problémát egészen addig, ameddig az meg nem oldódik. Ha a felhasználó kattint a ''Tudomásul vétel'' linken, akkor azzal a rendszer számára jelzi, hogy a probléma eljutott hozzá, megértette, és megoldotta (pl. számla helyesbítéssel), vagy nem kíván foglalkozni a jelzéssel, mert az nem valós vagy fontos probléma. A tudomásul vétel után a rendszer nem fog többet figyelmeztetni. |
| |