Ez a dokumentum egy előző változata!
Működés
A folyamat
Maga a számla készítés nem változott az online rendszer életbe lépésével, pontosan ugyan úgy kell elkészíteni a számlát, mint ahogy az korábban történt. A számla elkészülte után történik meg az adatok továbbítása a NAV részére emberi beavatkozás nélkül, automatikusan.
Az adatszolgáltatási folyamat működése nem technikai és nem teljes körűen leírva:
A rendszer a kiállított számla adatait elküldi a NAV rendszerébe.
Ha nem sikerült elküldeni, akkor
eltárolja a sikertelenség okát és technikai adatait, bizonyítékképpen, hogy időben megkezdtük az adatszolgáltatást.
újra próbálkozik magától rendszeres időnként
Ha sikerült a kommunikáció, akkor
kap egy tranzakció azonosítót, ha formailag helyes volt az adat
kap egy hibaüzenetet az elutasításról, ekkor felhasználói beavatkozás lesz szükséges (nem várható, hogy ez rendszeresen előfordul)
A tranzakció azonosító alapján 5 perccel később a rendszer lekérdezi a feldolgozottsági állapotot
Ha a számla még nem került feldolgozásra, akkor beállítja az időzítést újabb lekérdezésre egy későbbi időpontra
Ha a számla feldolgozásra került, akkor az eredményét letölti és a számlához eltárolja. Ezek az állapototok lehetnek:
Minden rendben van a számlával (DONE)
Nagyjából rendben van, hiba nincs, de előfordulhat, hogy valami nem helyes (WARN)
A feldolgozás nem sikerült hiba miatt (ERROR)
Ha nincs minden rendben, akkor felhasználói beavatkozás szükséges. Ez lehet:
tudomásul vétel (azaz nem hiba az, amit a NAV jelzett, és nem akarunk több figyelmeztetést kapni róla)
Javítás. Mivel a számla adattartalma a kiállítást követően nem változtatható, ezért ha tartalmi probléma van, akkor módosító bizonylattal történhet a javítás, azaz helyesbítő számla, vagy stornó és új számla kiállítása.
Online számla portál
A folyamat állapotokat az Online Számla menüpontban lehet gyorsan áttekinteni:
A portálon levő lehetséges információk:
A címsorban szereplő Éles rendszer, vagy demó verzió esetén Teszt rendszer segít eldönteni, hogy adatszolgáltatás hova történik
Folyamat állapotok: a beküldésre váró vagy beküldött számlák állapota
Token: egy tokent lehet lekérni a NAV-tól. Jelentősége nincs, de ezzel lehet a legegyszerűbben tesztelni a NAV online állapotát és a beállított technikai felhasználó helyességét
URL-ek: információ a NAV elérhetőségéről, ahol be lehet jelentkezni megtekinteni az adatszolgáltatásokat, számlákat
Problémák: a rendszer önellenőrzés folyamán talált hibalehetőségek, amelyekre kattintva az adott problémától függő oldalra navigál a rendszer (pl. áfa kulcsok, fizetési módok, stb.)
User adat: a beállított technikai felhasználó adatai, valamint a beállított adatszolgáltatási értékhatár
Felhasználók beavatkozási jogosultsággal: azoknak a felhasználóknak a felsorolása, akik jogosultsággal rendelkeznek a számla beküldési állapotok megtekintésére, műveletek elvégzésére. A rendszer jogosultságok közül az (os06) Online számla → Technikai → !Számla státusz view
kötődik hozzá.
Folyamat állapotok
A folyamat állapotok után zárójelben szerepel egy szám, ami az abban az állapotban levő számlák számát jelenti. Az állapotok a következők lehetnek:
SENT: A számla elküldött állapotban van. Azaz a rendszerből a NAV-hoz már átkerült, feldolgozásra vár.
ERROR:Hibás számlák
OK: A NAV feldolgozás hiba nélkül megtörtént (ez az állapot NEM jelenik meg a portálon)
Természetesen nem kell állandóan a portált böngészni. Amikor a rendszer rendellenességet tapasztal, felhasználói beavatkozásra vagy tudomásulvételre van szükség, akkor a beavatkozásra jogosult felhasználók számára rendszerüzenetként jelzi ezt, pl: