Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás

Idézet a http://nav.gov.hu weboldalról:
„A 2/2015. (II. 3.) NGM rendelettel módosított, a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet (továbbiakban: Rendelet) 11/A. §-a alapján 2016. január 1-jétől minden számlázó programnak rendelkeznie kell egy olyan önálló, de a programba beépített, „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” elnevezésű funkcióval, amelynek elindításával adatexport végezhető a kezdő és záró dátum (év, hónap, nap) megadásával meghatározható időszakban kibocsátott számlákra, illetve kezdő és a záró számlasorszám megadásával meghatározható sorszámtartományba tartozó számlákra.”
A hivatkozott NGM rendelet és a mellékletei teljes terjedelmében elolvasható itt:
23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet

Az eVIR rendszer ennek eleget tesz, a Számlázás → Összesítés → NAV ellenőrzés menüpontban. Használata: a rendeletnek megfelelően vagy a kezdő és végdátumot, vagy pedig a kezdő és befejező sorszámot kell megadni, majd az XML Exportálás gombra kell kattintani. Amennyiben az előállított adatállomány technikailag hibátlan, akkor az letöltődik a böngészőbe. Ha azonban hibákat tartalmaz, akkor a rendszer tételesen felsorolja ezeket a problémákat. Ilyen esetben is van lehetőség az XML adatállomány előállítására, ehhez az Exportálás hiba esetén is jelölőnégyzetet kell kipipálni és újra az XML Exportálás gombra kattintani. Az ilyen módon előállított adatállomány felépítését tekintve mindenféleképpen megfelel a rendeletben előírtaknak, az adatok helyessége viszont függ a rendszerben szereplő adatok helyességétől!

Ahhoz, hogy az exportált adatok ne csak műszaki értelemben feleljenek meg az elvárásoknak, felhasználói oldalról is szükséges lehet néhány beavatkozás:

Vannak olyan területek, amelyekhez tartozó speciális adatokat az eVIR rendszer jelenleg nem kezel, így ezekkel kapcsolatban exportálni sem tudja az NGM rendelet által előírt adatokat, ezért ezek kezelésére az eVIR rendszer a jelenlegi állapot szerint nem használható:

Természetesen ez nem zárja ki azt, hogy igény esetén az ezek támogatását kezelő fejlesztés elkészülhessen a jövőben.

Fontosnak tartom kiemelni, hogy a rendszer nem tudja meggátolni a felhasználót abban, hogy olyan módon használja a rendszert, ami nem követi teljes mértékben a 2016 január 1-től életbe lépő szabályokat, de mindent meg tesz azért, hogy lehetőséget biztosítson a szabályok betartására. Például számla készítéskor is figyelmeztetés jelenik meg, ha a partner címe nincs tagolva, de a Felvesz a figyelmeztetés ellenére is gomb hatására lehetőség van tagolatlan címmel is számlát készíteni. A termékdíjat, különböző záradékokat is csak akkor tudja a rendszer majd exportálni, ha ezek még a bizonylat készítése előtt beállításra kerülnek.

A fenti beállítások elvégzésének bemutatására készült videó is, ami felkerült az eVIR Facebook és Youtube oldalára is: