Ez a dokumentum egy előző változata!
Bizonylat korrekció raktár szempontjából
Az eVIR rendszer nagyon alaposan nyomon követi a termékek életútját a rendszeren belül, a beszerzéstől kezdve az értékesítéssel bezárólag. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minden egyes termék bevételezéskor kap egy belső egyedi azonosítót, amivel még a gyári szám nélküli termékek is nyomon követhetők. Ennek a nagyon szigorú nyilvántartásnak vannak előnyei és vannak hátrányai is.
- Főbb előnyök:
- precíz nyilvántartás
- pontos adatok
- Hátrány:
- Nem kerülhet raktárba termék alapinformációk nélkül, azaz pl. nem lehet:
- Számlán levő terméket visszavenni / jóváírni a konkrét termék kijelölése nélkül
- Leltár eltérés esetén nem lehet „csak úgy” növelni a készleten levő mennyiséget
A precíz nyilvántartás többek között abban nyilvánul meg, hogy a rendszer képes a teljes láncot nyomon követni és azt felhasználni. Ha pl. egy termék először munkalapra, majd onnan szállítólevélre, majd onnan számlára kerül, akkor a munkalapra kerülés pillanatától már nem látszik a raktárkészleten, mivel a termék a bizonylaton van. Ha a számla stornózásra kerül, akkor a termék nem raktárkészletre kerül vissza, hanem arra a szállítólevélre, amiről számlázva lett. Ha a szállítólevél is stornózásra kerül, akkor a munkalapra kerül vissza a termék. Azon termékek, amelyek nem bizonylatról,hanem egy raktárból kerültek a bizonylatra, raktárba kerülnek vissza. Beállításoktól függően vagy egy új raktár kerül létrehozásra, vagy pedig abba a raktárba kerül vissza, ahonnan a bizonylatra került.
Jóváírás
Amennyiben egy számlán szereplő termék visszakerül a vevőtől, akkor azt bizonylatolni szükséges. Kétféle megoldás van erre:
- a látszólag jó, de valójában helytelen megoldás: amennyiben a cikktörzsben szerepel olyan szolgáltatás, ami „Jóváírás”, akkor egy normál számlán ezt a szolgáltatás tételt elhelyezve, negatív mennyiséggel, megjegyzésben a módosítandó számlaszámmal és a visszavételezendő termék azonosítójával, akkor ugyan látszólag helyes adattartalmú számla került előállításra, azonban több probléma is van vele:
- az ilyen módon jóváírt termék nem kerül vissza raktárkészletre
- a rendszer szempontjából nincs kapcsolat az eredeti és az új számla között
- a számla adattartalmát nem lehet a szabályozásnak megfelelően küldeni a NAV-nak (NAV Online Számla)
- A helyes megoldás a Számla helyesbítés vagy stornó. Mind helyesbítés, mind stornó esetén a termékek visszakerülnek a raktárakba vagy a forrásbizonylatokra.
Leltár
Leltár eltérés esetén Raktári bevételezéssel lehet növelni a készleten levő mennyiséget, míg hiány esetén Szállítólevél készítésével lehet a csökkenteni, vagy lehetőség van Raktár korrekcióbizonylattal is összhangba hozni a nyilvántartott adatokat a valósággal.
Kapcsolódó oldalak: