↓ Slide 1
eVIR
Az eVIR, mint „elektronikus vállalatirányítási információs rendszer” elsősorban a Magyar kereskedelmi - szolgáltató cégek folyamatait támogatja. Erőssége a nagyon szigorú készletnyilvántartás, valamint a komplett értékesítési folyamatok átlátható támogatása, ötvözve az integrálhatósággal.
→ Slide 2
eVIR Bevezető
Még az előző évezredben indult, de azóta is folyamatosan és aktívan fejlesztett szoftver
A jelenlegi formájában is már sok éve létezik, kiforrott, támogatott, aktívan fejlesztett komponenseket használ
Minden egyes példány önálló egyedi telepítés, azaz nem egyetlen központi rendszerhez kapnak hozzáférést az előfizetők
↓ Slide 3
Szerver
Telepíthető fizikai szerverre, meglehetősen minimális az erőforrás igénye
a fizikai szerver kerülhet szerver hostingra, vagy
lehet az ügyfél saját irodjában, telephelyén
Virtuális gépként (VPS) is telepíthető
Szerver szoftver
Debian Linux stabil verziója (de a felhasználó nem találkozik a Linux-al, csak az eVIR webes felülettel)
Elméletileg platform független, mi csak Linuxon támogatjuk, de a komponensek (Apache, PostgreSQL, Perl) elérhetőek Windows vagy más operációs rendszerre is.
Nem szükséges semmilyen további szoftver komponens megvásárlása
↓ Slide 4
Kliens
Bármi lehet, ami képes egy internetes böngészőt futtatni
bármilyen böngésző (pl. Chrome, Edge, Firefox, stb.)
bármilyen PDF megjelenítő (pl. Adobe Reader, Foxit Reader, stb.)
bármilyen operációs rendszeren (pl. Windows 11, MacOS, Linux, stb.)
bármilyen hardveren (pl. asztali gép, notebook, Android tablet/telefon, iPhone, stb.)
A reszponzív felület miatt nincs szükség külön mobilalkalmazásra. A számítógép nagy monitorán látható felület optimalizálva jelenik meg a mobiltelefon kis kijelzőjén
→ Slide 5
↓ Slide 6
Használat
egy felhasználói névvel akár egy böngészőn belül is többször be lehet jelentkezni, sőt: javasolt ez a felhasználási mód
akár különböző felhasználói neveket is lehet használni egy böngészőn belül is
ugyan azzal a felhasználóval egyszerre akár több eszközön is be lehet jelentkezni, egymástól független munkameneteket létrehozni
határozottan nem javasolt a böngésző navigációs gombjainak (előre/vissza) használata. Az előző oldalra való visszalépés a jobb felső sarokban található „X”-re kattintva történhet.
→ Slide 7
eVIR felület
bejelentkezést követően hagyományos elrendezésű felületet kapunk
bal oldal: menü
jobb oldal: adatok
az adatterületen jelennek meg a listák, űrlapok, adatok
jobb oldal teteje: értesítések, információk, hibajelzések
↓ Slide 8
Űrlapok
a csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező
az adatok ellenőrzése a „felvesz” gomb megnyomása után, szerver oldalon történik
probléma esetén a terület felső részén található információ a hiba okáról.
↓ Slide 9
Listák
a lista oszlopainak nevére kattintva a lista rendezése a kattintott oszlop szerint történik, még egyszer ugyanarra kattintva fordított sorrend áll elő
a lista egy sorára kattintva valamilyen funkcionalitást kapunk (többnyire az adott sor tartalmának megjelenítése)
a navigációs részen (lent és fent is) lehet a listában navigálni: előző és következő oldal, stb.
↓ Slide 10
Keresés a listákban
kétféle keresés: gyors kereső és részletes keresés
a listák tetején levő gyors kereső mező mindig a teljes lista minden mezőjében keres
részletes kereső mindig az előző keresés eredményében keres tovább, azt a listák szűkíti
a keresés mezőjének és módjának kiválasztása után beírandó a keresendő adat, majd a „keresés” gombot kell megnyomni
Ha a teljes (eredeti) listában kell keresnünk, akkor a navigációs részen levő „összes feltétel törlése” funkciót kell használni, vagy a menüből ismét elindítani a listát
ha a navigációs részen megjelenik a „CSV export” vagy „XLSX export” felirat, akkor lehetőség van a teljes lista táblázatkezelő programban való feldolgozására.
↓ Slide 11
Nyomtatás
a böngésző közvetlenül nem tudja a nyomtatót kezelni (technikai limitáció)
a nyomtatni valók (pl. számla, egyéb bizonylatok, stb.) PDF dokumentumként kerülnek előállításra, amit már ki lehet nyomtatni
listák esetén a „Nyomtatás” nézet állít elő hátterek nélküli, jól nyomtatható formátumot
→ Slide 12
eVIR Felépítés, Modulok
A rendszer logikai felépítése:
Keretrendszer feladatai
menü megjelenítés
jogosultság kezelés
naplózás
kijelentkezés
Modulok
Minden funkcionalitást modulok végeznek
százas nagyságrendű modul áll rendelkezésre
csak a szükséges modulokat telepítjük
csak a telepített modulok jelennek meg a menüben
↓ Slide 13
Jogosultság kezelés
csak azok a menüpontok jelennek meg a menüben, amihez joga van a bejelentkezett felhasználónak
a jogosultságokat az adminisztrátor jogú felhasználó tudja részletesen szabályozni
↓ Slide 14
Főbb alapadat kezelő modulok
Törzsadatok
Pénzügyi
Raktár
Cikkszámok
Partnerek
↓ Slide 15
Főbb alapfunkciók moduljai
↓ Slide 16
Gyakorló feladat
bejelentkezés a rendszerbe a megadott
URL és név+jelszó használatával
felület áttekintése (menü, adatterület, dokumentáció link)
Rendszer és törzsadat menüpontok áttekintése
Az első űrlap használat: Partnerek→Új cég mini
menüben egy partner felvétele
Az első lista használat: Partnerek→Partnerlista
Kijelentkezés
→ Slide 17
Törzsadatok
a törzsadatok menüpontban lehet a modulokkal kapcsolatos alapbeállításokat elvégezni
a telepített moduloktól függ, hogy milyen menüpontok vannak a törzsadatok menüben
általános esetben a pénzügyi, termék/szolgáltatás, raktári, partner szerepel benne
↓ Slide 18
Pénzügyi törzsadatok
a rendszer olyan alapbeállításokkal érkezik, amelyek már alkalmasak a használatra. Csak akkor kell változtatni benne, ha speciális igények vannak
ÁFA kulcsok
Pénznemek
Bankszámlák
Házipénztárak
Számla küldéshez és fizetési felszólításhoz email és PDF sablonok
↓ Slide 19
Raktárak
Az eVIR nagyon raktár-szemléletű. Bármennyi virtuális raktár létrehozható. Raktár tipusok:
Áru raktár: ezek a klasszikus raktárak a termékek készletének nyilvántartására
Átadó raktár: telephelyek közötti átadás-átvétel
Rendelés raktár: minden egyes vevői rendeléshez tartozik egy, amivel foglalja a készletet
Bizományos raktár: a bizományba adott termékek részére, partnerenként
↓ Slide 20
Cikkszámok
A cikkszámok alapvetően két részre bonthatóak: termékek és szolgáltatások.
Alapvető különbség: a szolgáltatásokat nem kell raktárra bevételezni értékesítés előtt, mert korlátlan mennyiségben állnak rendelkezésre, ellenben a termékeket csak a raktárkészlet erejéig lehet bizonylatra tenni.
A cikkszámokhoz rengeteg adat adható meg, amelyeket akár a webshopokba is ki tudja szinkronizálni az eVIR.
A termék tulajdonságokon felül lehetőség van képeket, dokumentumokat, linkeket is a termékhez rendelni.
A termékek és szolgáltatások valamint azok tulajdonságai is tömeges export - import funkcióval rendelkeznek, CSV, XLSX, JSON, XML formátumokban.
↓ Slide 21
↓ Slide 22
Gyakorló feladat
Törzsadat menüpont áttekintése
Mindegyik törzsadat menü megnyitása
Törzsadat→Raktártörzs
menüben egy „Főraktár” létrehozása
Törzsadat→Cikktörzs→Új szolgáltatás
menüben létrehozni a „Munkadíj” szolgáltatást
Törzsadat→Cikktörzs→Új termék
menüben létrehozni a „Fa kocka” terméket
A termék nézetben a Felvesz újként
gomb segítségével klónozni a „Fa kocka” terméket és így létrehozni a „Fa golyó” terméket
→ Slide 23
Partnerek
Az eVIR külön kezeli a cégeket és a személyeket. Ennek nem csak a NAV adatszolgáltatásban van szerepe, hanem kapcsolatokat is be kelet állítani cégek és személyek között is (pl. kapcsolattartók).
Csak a nyilvántartásban szereplő partnereknek lehet bizonylatot kiállítani
↓ Slide 24
Partner címek, telefonszámok
partnerenként korlátlan mennyiségű cím, email cím, telefonszám tárolására van lehetőség
a cím, telefon, email cím típusait a törzsadatokban lehet megadni
lehetnek dedikált cím típusok, pl. számlázási cím, szállítási cím, postacím, stb.
személy nézet módban a cégekre, cég nézetben a személyre kattintva annak a nézetét láthatjuk.
↓ Slide 25
Partner beállítások
az email címeknek speciális funkciói lehetnek: számla küldés, fizetési felszólítás küldés
lehetőség van alapértelmezett fizetési mód beállítására, amivel bizonylat készítéskor azt fogja javasolni
lehetőség van korlátozások beállítására (lejárt számlák száma vagy összege, hitelkeret)
lehetőség van a fizetési felszólítások és egyenlegközlők tiltására vagy engedélyezésére
↓ Slide 26
Gyakorló feladat
A Partnerek→Cégek→új cég
menüben áttekinteni a mezőket és létrehozni egy új céget „Vevő Bt.” néven, valamint egy másik céget „Szállító Kft.” néven. Ezeknek legyen címe is megadva
A Partnerek→Személyek→Új személy
menüben létrehozni egy személyt „Teszt Elek” néven, és összerendelni a „Vevő Bt.-vel”
A Partnerek→Partnerlista
menüből elindulva a „Vevő Bt.” megnyitása szerkesztésre, majd hozzáadni egy számlázási címet, és egy számla Titus email címet
A Partnerek→Partnerlista
menüből exportálni XLSX-be a listát
→ Slide 27
Raktárkezelés
a termékeket raktárba kell bevételezni, csak így lehet bizonylatra tenni
ha a cikktörzsben be van kapcsolva a gyári szám nyilvántartás, akkor a mennyiséggel egyező darab gyári számot kell megadni
a bevételezéskor megadott információkat (szállító, számlaszám, dátum, beszerzési ár, stb.) minden egyes termékhez megőrzésre kerül és később felhasználható, visszakereshető
↓ Slide 28
Bevételezés
A termékek bevételezhetőek számláról vagy szállítólevélről
A szállítólevélről bevételezett termékeket a rendszer „idegen készlet”-ként tartja nyilván egészen addig, ameddig nem érkezik meg hozzá a számla, azaz nem történik meg a számláról bevételezés is
↓ Slide 29
Raktárközi mozgás
A termékeket a raktárak között raktárközi mozgás bizonylattal lehet mozgatni.
A raktárközi mozgás telephelyes módban két lépésben történik, amivel biztosítható, hogy csak a raktárkészletért felelős személyek végezzenek műveletet a saját raktárukban:
↓ Slide 30
Leltár
A készleten szereplő termékekről lehetőség van leltárt készíteni.
Kétféle leltárfelvételi ívet támogat a rendszer:
vakleltár: ahol a felhasználó nem látja a készleten levő mennyiséget, csak beírja a tényleges számot
tükörleltár: a rendszer mutatja a készleten levő menyiséget, csak jóvá kell hagyni
raktáranként külön történik a leltározás
leltározás közben és a leltár végén és láthatóak az eltérések, hiányok / többletek
leltár lezárását követően van lehetőség raktár korrekciót végezni a leltár alapján
↓ Slide 31
→ Slide 32
↓ Slide 33
Vége
Köszönöm a figyelmet.
A rendszerrel kapcsolatos további információk elérhetősége: