evir-tanfolyam:teljes
Tartalomjegyzék
~~REVEAL~~
eVIR
Az eVIR, mint „elektronikus vállalatirányítási információs rendszer” elsősorban a Magyar kereskedelmi - szolgáltató cégek folyamatait támogatja. Erőssége a nagyon szigorú készletnyilvántartás, valamint a komplett értékesítési folyamatok átlátható támogatása, ötvözve az integrálhatósággal.
—→>
eVIR Bevezető
- Még az előző évezredben indult, de azóta is folyamatosan és aktívan fejlesztett szoftver
- dbase → clipper → xbase/Win32 → Perl (Webes felület)
- A programnyelv (platform) váltás minden esetben a rendszer teljes újraírásával járt a korábbi tapasztalatok alapján.
- A jelenlegi formájában is már sok éve létezik, kiforrott, támogatott, aktívan fejlesztett komponenseket használ
- Minden egyes példány önálló egyedi telepítés, azaz nem egyetlen központi rendszerhez kapnak hozzáférést az előfizetők
—–>
Szerver
- Telepíthető fizikai szerverre, meglehetősen minimális az erőforrás igénye
- a fizikai szerver kerülhet szerver hostingra, vagy
- lehet az ügyfél saját irodjában, telephelyén
- Virtuális gépként (VPS) is telepíthető
- Szerver szoftver
- Debian Linux stabil verziója (de a felhasználó nem találkozik a Linux-al, csak az eVIR webes felülettel)
- Elméletileg platform független, mi csak Linuxon támogatjuk, de a komponensek (Apache, PostgreSQL, Perl) elérhetőek Windows vagy más operációs rendszerre is.
- Nem szükséges semmilyen további szoftver komponens megvásárlása
—→
Kliens
- Bármi lehet, ami képes egy internetes böngészőt futtatni
- bármilyen böngésző (pl. Chrome, Edge, Firefox, stb.)
- bármilyen PDF megjelenítő (pl. Adobe Reader, Foxit Reader, stb.)
- bármilyen operációs rendszeren (pl. Windows 11, MacOS, Linux, stb.)
- bármilyen hardveren (pl. asztali gép, notebook, Android tablet/telefon, iPhone, stb.)
- A reszponzív felület miatt nincs szükség külön mobilalkalmazásra. A számítógép nagy monitorán látható felület optimalizálva jelenik meg a mobiltelefon kis kijelzőjén
—→>
Bejelentkezés
- A rendszer használatához csupán az eVIR rendszer egyedi címére (URL), és a felhasználó nevére + jelszavára van szükség.
- A rendszer címe minden esetben https -el kezdődik. A http („s” nélkül) nem biztonságos!
- A rendszer címe (URL), pl: https://web11.evir.hu/cegnev
- felhasználói név, jelszó
- A kezdőoldalon a felhasználó saját adataival (név és jelszó) kell bejelentkezni.
- A rendszer naplózza az eseményeket, ezért határozottan javasolt mindenkinek a saját felhasználónevét használni.
- A felhasználói nevet és jelszót bizalmasan kell kezelni, nem szabad más számára hozzáférhetővé tenni
—→
Használat
- egy felhasználói névvel akár egy böngészőn belül is többször be lehet jelentkezni, sőt: javasolt ez a felhasználási mód
- akár különböző felhasználói neveket is lehet használni egy böngészőn belül is
- ugyan azzal a felhasználóval egyszerre akár több eszközön is be lehet jelentkezni, egymástól független munkameneteket létrehozni
- határozottan nem javasolt a böngésző navigációs gombjainak (előre/vissza) használata. Az előző oldalra való visszalépés a jobb felső sarokban található „X”-re kattintva történhet.
—→>
eVIR felület
- bejelentkezést követően hagyományos elrendezésű felületet kapunk
- bal oldal: menü
- jobb oldal: adatok
- az adatterületen jelennek meg a listák, űrlapok, adatok
- jobb oldal teteje: értesítések, információk, hibajelzések
—→
Űrlapok
- a csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező
- az adatok ellenőrzése a „felvesz” gomb megnyomása után, szerver oldalon történik
- probléma esetén a terület felső részén található információ a hiba okáról.
—→
Listák
- a lista oszlopainak nevére kattintva a lista rendezése a kattintott oszlop szerint történik, még egyszer ugyanarra kattintva fordított sorrend áll elő
- a lista egy sorára kattintva valamilyen funkcionalitást kapunk (többnyire az adott sor tartalmának megjelenítése)
- a navigációs részen (lent és fent is) lehet a listában navigálni: előző és következő oldal, stb.
—→
Keresés a listákban
- kétféle keresés: gyors kereső és részletes keresés
- a listák tetején levő gyors kereső mező mindig a teljes lista minden mezőjében keres
- részletes kereső mindig az előző keresés eredményében keres tovább, azt a listák szűkíti
- a keresés mezőjének és módjának kiválasztása után beírandó a keresendő adat, majd a „keresés” gombot kell megnyomni
- Ha a teljes (eredeti) listában kell keresnünk, akkor a navigációs részen levő „összes feltétel törlése” funkciót kell használni, vagy a menüből ismét elindítani a listát
- ha a navigációs részen megjelenik a „CSV export” vagy „XLSX export” felirat, akkor lehetőség van a teljes lista táblázatkezelő programban való feldolgozására.
—→
Nyomtatás
- a böngésző közvetlenül nem tudja a nyomtatót kezelni (technikai limitáció)
- a nyomtatni valók (pl. számla, egyéb bizonylatok, stb.) PDF dokumentumként kerülnek előállításra, amit már ki lehet nyomtatni
- listák esetén a „Nyomtatás” nézet állít elő hátterek nélküli, jól nyomtatható formátumot
—→>
eVIR Felépítés, Modulok
A rendszer logikai felépítése:
- Keretrendszer feladatai
- menü megjelenítés
- jogosultság kezelés
- naplózás
- kijelentkezés
- Modulok
- Minden funkcionalitást modulok végeznek
- százas nagyságrendű modul áll rendelkezésre
- csak a szükséges modulokat telepítjük
- csak a telepített modulok jelennek meg a menüben
—→
Jogosultság kezelés
- csak azok a menüpontok jelennek meg a menüben, amihez joga van a bejelentkezett felhasználónak
- a jogosultságokat az adminisztrátor jogú felhasználó tudja részletesen szabályozni
—→
Főbb alapadat kezelő modulok
- Törzsadatok
- Pénzügyi
- Raktár
- Cikkszámok
- Termékek
- Szolgáltatások
- Partnerek
- Személyek
- Cégek
—→
Főbb alapfunkciók moduljai
- Készletkezelés
- Vevői és szállítói rendeléskezelés
- Számlázás
- Pénzügy
- Vevői és szállítói számlák nyilvántartása
- Bank
- Házipénztár
- kintlevőség kezelés, fizetési felszólítások
- Dokumentumtár
- Feladatkezelő
—→
Gyakorló feladat
- bejelentkezés a rendszerbe a megadott URL és név+jelszó használatával
- felület áttekintése (menü, adatterület, dokumentáció link)
- Rendszer és törzsadat menüpontok áttekintése
- Az első űrlap használat:
Partnerek→Új cég mini
menüben egy partner felvétele - Az első lista használat:
Partnerek→Partnerlista
- Kijelentkezés
—→>
Törzsadatok
- a törzsadatok menüpontban lehet a modulokkal kapcsolatos alapbeállításokat elvégezni
- a telepített moduloktól függ, hogy milyen menüpontok vannak a törzsadatok menüben
- általános esetben a pénzügyi, termék/szolgáltatás, raktári, partner szerepel benne
—→
Pénzügyi törzsadatok
- a rendszer olyan alapbeállításokkal érkezik, amelyek már alkalmasak a használatra. Csak akkor kell változtatni benne, ha speciális igények vannak
- ÁFA kulcsok
- Pénznemek
- Bankszámlák
- Házipénztárak
- Számla küldéshez és fizetési felszólításhoz email és PDF sablonok
—→
Raktárak
Az eVIR nagyon raktár-szemléletű. Bármennyi virtuális raktár létrehozható. Raktár tipusok:
- Áru raktár: ezek a klasszikus raktárak a termékek készletének nyilvántartására
- Átadó raktár: telephelyek közötti átadás-átvétel
- Rendelés raktár: minden egyes vevői rendeléshez tartozik egy, amivel foglalja a készletet
- Bizományos raktár: a bizományba adott termékek részére, partnerenként
—→
Cikkszámok
- A cikkszámok alapvetően két részre bonthatóak: termékek és szolgáltatások.
- Alapvető különbség: a szolgáltatásokat nem kell raktárra bevételezni értékesítés előtt, mert korlátlan mennyiségben állnak rendelkezésre, ellenben a termékeket csak a raktárkészlet erejéig lehet bizonylatra tenni.
- A cikkszámokhoz rengeteg adat adható meg, amelyeket akár a webshopokba is ki tudja szinkronizálni az eVIR.
- A termék tulajdonságokon felül lehetőség van képeket, dokumentumokat, linkeket is a termékhez rendelni.
- A termékek és szolgáltatások valamint azok tulajdonságai is tömeges export - import funkcióval rendelkeznek, CSV, XLSX, JSON, XML formátumokban.
—→
Partner törzsadatok
- Partner csoportok
- Országok, irányítószámok
- Személyek megjelenítendő mezői
- Tömeges műveletek, export / import: CSV / XLSX / JSON / XML
—→
Gyakorló feladat
- Törzsadat menüpont áttekintése
- Mindegyik törzsadat menü megnyitása
Törzsadat→Raktártörzs
menüben egy „Főraktár” létrehozásaTörzsadat→Cikktörzs→Új szolgáltatás
menüben létrehozni a „Munkadíj” szolgáltatástTörzsadat→Cikktörzs→Új termék
menüben létrehozni a „Fa kocka” terméket- A termék nézetben a
Felvesz újként
gomb segítségével klónozni a „Fa kocka” terméket és így létrehozni a „Fa golyó” terméket
—→>
Partnerek
- Az eVIR külön kezeli a cégeket és a személyeket. Ennek nem csak a NAV adatszolgáltatásban van szerepe, hanem kapcsolatokat is be kelet állítani cégek és személyek között is (pl. kapcsolattartók).
- Csak a nyilvántartásban szereplő partnereknek lehet bizonylatot kiállítani
—→
Partner címek, telefonszámok
- partnerenként korlátlan mennyiségű cím, email cím, telefonszám tárolására van lehetőség
- a cím, telefon, email cím típusait a törzsadatokban lehet megadni
- lehetnek dedikált cím típusok, pl. számlázási cím, szállítási cím, postacím, stb.
- személy nézet módban a cégekre, cég nézetben a személyre kattintva annak a nézetét láthatjuk.
—→
Partner beállítások
- az email címeknek speciális funkciói lehetnek: számla küldés, fizetési felszólítás küldés
- lehetőség van alapértelmezett fizetési mód beállítására, amivel bizonylat készítéskor azt fogja javasolni
- lehetőség van korlátozások beállítására (lejárt számlák száma vagy összege, hitelkeret)
- lehetőség van a fizetési felszólítások és egyenlegközlők tiltására vagy engedélyezésére
—→
Gyakorló feladat
- A
Partnerek→Cégek→új cég
menüben áttekinteni a mezőket és létrehozni egy új céget „Vevő Bt.” néven, valamint egy másik céget „Szállító Kft.” néven. Ezeknek legyen címe is megadva - A
Partnerek→Személyek→Új személy
menüben létrehozni egy személyt „Teszt Elek” néven, és összerendelni a „Vevő Bt.-vel” - A
Partnerek→Partnerlista
menüből elindulva a „Vevő Bt.” megnyitása szerkesztésre, majd hozzáadni egy számlázási címet, és egy számla Titus email címet - A
Partnerek→Partnerlista
menüből exportálni XLSX-be a listát
—→>
Raktárkezelés
- a termékeket raktárba kell bevételezni, csak így lehet bizonylatra tenni
- ha a cikktörzsben be van kapcsolva a gyári szám nyilvántartás, akkor a mennyiséggel egyező darab gyári számot kell megadni
- a bevételezéskor megadott információkat (szállító, számlaszám, dátum, beszerzési ár, stb.) minden egyes termékhez megőrzésre kerül és később felhasználható, visszakereshető
—→
Bevételezés
- A termékek bevételezhetőek számláról vagy szállítólevélről
- A szállítólevélről bevételezett termékeket a rendszer „idegen készlet”-ként tartja nyilván egészen addig, ameddig nem érkezik meg hozzá a számla, azaz nem történik meg a számláról bevételezés is
—→
Raktárközi mozgás
- A termékeket a raktárak között raktárközi mozgás bizonylattal lehet mozgatni.
- A raktárközi mozgás telephelyes módban két lépésben történik, amivel biztosítható, hogy csak a raktárkészletért felelős személyek végezzenek műveletet a saját raktárukban:
- a forrásraktárból az egyik telephelyen átmozgatják az átadó raktárba
- a másik telephelyen pedig az átadó raktárból átmozgatják a cél raktárba
—→
Leltár
- A készleten szereplő termékekről lehetőség van leltárt készíteni.
- Kétféle leltárfelvételi ívet támogat a rendszer:
- vakleltár: ahol a felhasználó nem látja a készleten levő mennyiséget, csak beírja a tényleges számot
- tükörleltár: a rendszer mutatja a készleten levő menyiséget, csak jóvá kell hagyni
- raktáranként külön történik a leltározás
- leltározás közben és a leltár végén és láthatóak az eltérések, hiányok / többletek
- leltár lezárását követően van lehetőség raktár korrekciót végezni a leltár alapján
—→
Gyakorló feladat
Raktár→Bevételezés számláról
menüben a Szállító Kft-től bevételezni 10 db Fa kockát és 5 db Fa golyót a FőraktárbaRaktár→Raktár lista (részletes)
menüben a készlet megtekintése
—→>
3.0 header (4-es)
3.0 szöveg
—→
Vége
Köszönöm a figyelmet.
A rendszerrel kapcsolatos további információk elérhetősége:
- webdoldal: https://evir.hu
- dokumentáció: https://doc.evir.hu
- támogatás: evir@bc.hu
evir-tanfolyam/teljes.txt · Utolsó módosítás: szerkesztette: royal