Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


evir-tanfolyam:teljes
↓ Slide 1

eVIR


Az eVIR, mint „elektronikus vállalatirányítási információs rendszer” elsősorban a Magyar kereskedelmi - szolgáltató cégek folyamatait támogatja. Erőssége a nagyon szigorú készletnyilvántartás, valamint a komplett értékesítési folyamatok átlátható támogatása, ötvözve az integrálhatósággal.

→ Slide 2

eVIR Bevezető


  • Még az előző évezredben indult, de azóta is folyamatosan és aktívan fejlesztett szoftver
    • dbase → clipper → xbase/Win32 → Perl (Webes felület)
    • A programnyelv (platform) váltás minden esetben a rendszer teljes újraírásával járt a korábbi tapasztalatok alapján.
  • A jelenlegi formájában is már sok éve létezik, kiforrott, támogatott, aktívan fejlesztett komponenseket használ
  • Minden egyes példány önálló egyedi telepítés, azaz nem egyetlen központi rendszerhez kapnak hozzáférést az előfizetők
↓ Slide 3

Szerver


  • Telepíthető fizikai szerverre, meglehetősen minimális az erőforrás igénye
    • a fizikai szerver kerülhet szerver hostingra, vagy
    • lehet az ügyfél saját irodjában, telephelyén
  • Virtuális gépként (VPS) is telepíthető
  • Szerver szoftver
    • Debian Linux stabil verziója (de a felhasználó nem találkozik a Linux-al, csak az eVIR webes felülettel)
    • Elméletileg platform független, mi csak Linuxon támogatjuk, de a komponensek (Apache, PostgreSQL, Perl) elérhetőek Windows vagy más operációs rendszerre is.
    • Nem szükséges semmilyen további szoftver komponens megvásárlása
↓ Slide 4

Kliens


  • Bármi lehet, ami képes egy internetes böngészőt futtatni
    • bármilyen böngésző (pl. Chrome, Edge, Firefox, stb.)
    • bármilyen PDF megjelenítő (pl. Adobe Reader, Foxit Reader, stb.)
    • bármilyen operációs rendszeren (pl. Windows 11, MacOS, Linux, stb.)
    • bármilyen hardveren (pl. asztali gép, notebook, Android tablet/telefon, iPhone, stb.)
  • A reszponzív felület miatt nincs szükség külön mobilalkalmazásra. A számítógép nagy monitorán látható felület optimalizálva jelenik meg a mobiltelefon kis kijelzőjén
→ Slide 5

Bejelentkezés


  • A rendszer használatához csupán az eVIR rendszer egyedi címére (URL), és a felhasználó nevére + jelszavára van szükség.
  • A rendszer címe minden esetben https -el kezdődik. A http („s” nélkül) nem biztonságos!
  • A rendszer címe (URL), pl: https://web11.evir.hu/cegnev
  • felhasználói név, jelszó
    • A kezdőoldalon a felhasználó saját adataival (név és jelszó) kell bejelentkezni.
    • A rendszer naplózza az eseményeket, ezért határozottan javasolt mindenkinek a saját felhasználónevét használni.
    • A felhasználói nevet és jelszót bizalmasan kell kezelni, nem szabad más számára hozzáférhetővé tenni
↓ Slide 6

Használat


  • egy felhasználói névvel akár egy böngészőn belül is többször be lehet jelentkezni, sőt: javasolt ez a felhasználási mód
  • akár különböző felhasználói neveket is lehet használni egy böngészőn belül is
  • ugyan azzal a felhasználóval egyszerre akár több eszközön is be lehet jelentkezni, egymástól független munkameneteket létrehozni
  • határozottan nem javasolt a böngésző navigációs gombjainak (előre/vissza) használata. Az előző oldalra való visszalépés a jobb felső sarokban található „X”-re kattintva történhet.
→ Slide 7

eVIR felület


  • bejelentkezést követően hagyományos elrendezésű felületet kapunk
    • bal oldal: menü
    • jobb oldal: adatok
  • az adatterületen jelennek meg a listák, űrlapok, adatok
  • jobb oldal teteje: értesítések, információk, hibajelzések
↓ Slide 8

Űrlapok


  • a csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező
  • az adatok ellenőrzése a „felvesz” gomb megnyomása után, szerver oldalon történik
  • probléma esetén a terület felső részén található információ a hiba okáról.
↓ Slide 9

Listák


  • a lista oszlopainak nevére kattintva a lista rendezése a kattintott oszlop szerint történik, még egyszer ugyanarra kattintva fordított sorrend áll elő
  • a lista egy sorára kattintva valamilyen funkcionalitást kapunk (többnyire az adott sor tartalmának megjelenítése)
  • a navigációs részen (lent és fent is) lehet a listában navigálni: előző és következő oldal, stb.
↓ Slide 10

Keresés a listákban

  • kétféle keresés: gyors kereső és részletes keresés
    • a listák tetején levő gyors kereső mező mindig a teljes lista minden mezőjében keres
    • részletes kereső mindig az előző keresés eredményében keres tovább, azt a listák szűkíti
    • a keresés mezőjének és módjának kiválasztása után beírandó a keresendő adat, majd a „keresés” gombot kell megnyomni
  • Ha a teljes (eredeti) listában kell keresnünk, akkor a navigációs részen levő „összes feltétel törlése” funkciót kell használni, vagy a menüből ismét elindítani a listát
  • ha a navigációs részen megjelenik a „CSV export” vagy „XLSX export” felirat, akkor lehetőség van a teljes lista táblázatkezelő programban való feldolgozására.
↓ Slide 11

Nyomtatás


  • a böngésző közvetlenül nem tudja a nyomtatót kezelni (technikai limitáció)
  • a nyomtatni valók (pl. számla, egyéb bizonylatok, stb.) PDF dokumentumként kerülnek előállításra, amit már ki lehet nyomtatni
  • listák esetén a „Nyomtatás” nézet állít elő hátterek nélküli, jól nyomtatható formátumot
→ Slide 12

eVIR Felépítés, Modulok


A rendszer logikai felépítése:

  • Keretrendszer feladatai
    • menü megjelenítés
    • jogosultság kezelés
    • naplózás
    • kijelentkezés
  • Modulok
    • Minden funkcionalitást modulok végeznek
    • százas nagyságrendű modul áll rendelkezésre
    • csak a szükséges modulokat telepítjük
    • csak a telepített modulok jelennek meg a menüben
↓ Slide 13

Jogosultság kezelés


  • csak azok a menüpontok jelennek meg a menüben, amihez joga van a bejelentkezett felhasználónak
  • a jogosultságokat az adminisztrátor jogú felhasználó tudja részletesen szabályozni
↓ Slide 14

Főbb alapadat kezelő modulok


  • Törzsadatok
    • Pénzügyi
    • Raktár
    • Cikkszámok
      • Termékek
      • Szolgáltatások
  • Partnerek
    • Személyek
    • Cégek
↓ Slide 15

Főbb alapfunkciók moduljai


  • Készletkezelés
  • Vevői és szállítói rendeléskezelés
  • Számlázás
  • Pénzügy
    • Vevői és szállítói számlák nyilvántartása
    • Bank
    • Házipénztár
    • kintlevőség kezelés, fizetési felszólítások
  • Dokumentumtár
  • Feladatkezelő
↓ Slide 16

Gyakorló feladat


  • bejelentkezés a rendszerbe a megadott URL és név+jelszó használatával
  • felület áttekintése (menü, adatterület, dokumentáció link)
  • Rendszer és törzsadat menüpontok áttekintése
  • Az első űrlap használat: Partnerek→Új cég mini menüben egy partner felvétele
  • Az első lista használat: Partnerek→Partnerlista
  • Kijelentkezés
→ Slide 17

Törzsadatok


  • a törzsadatok menüpontban lehet a modulokkal kapcsolatos alapbeállításokat elvégezni
  • a telepített moduloktól függ, hogy milyen menüpontok vannak a törzsadatok menüben
  • általános esetben a pénzügyi, termék/szolgáltatás, raktári, partner szerepel benne
↓ Slide 18

Pénzügyi törzsadatok


  • a rendszer olyan alapbeállításokkal érkezik, amelyek már alkalmasak a használatra. Csak akkor kell változtatni benne, ha speciális igények vannak
  • ÁFA kulcsok
  • Pénznemek
  • Bankszámlák
  • Házipénztárak
  • Számla küldéshez és fizetési felszólításhoz email és PDF sablonok
↓ Slide 19

Raktárak


Az eVIR nagyon raktár-szemléletű. Bármennyi virtuális raktár létrehozható. Raktár tipusok:

  • Áru raktár: ezek a klasszikus raktárak a termékek készletének nyilvántartására
  • Átadó raktár: telephelyek közötti átadás-átvétel
  • Rendelés raktár: minden egyes vevői rendeléshez tartozik egy, amivel foglalja a készletet
  • Bizományos raktár: a bizományba adott termékek részére, partnerenként
↓ Slide 20

Cikkszámok


  • A cikkszámok alapvetően két részre bonthatóak: termékek és szolgáltatások.
  • Alapvető különbség: a szolgáltatásokat nem kell raktárra bevételezni értékesítés előtt, mert korlátlan mennyiségben állnak rendelkezésre, ellenben a termékeket csak a raktárkészlet erejéig lehet bizonylatra tenni.
  • A cikkszámokhoz rengeteg adat adható meg, amelyeket akár a webshopokba is ki tudja szinkronizálni az eVIR.
  • A termék tulajdonságokon felül lehetőség van képeket, dokumentumokat, linkeket is a termékhez rendelni.
  • A termékek és szolgáltatások valamint azok tulajdonságai is tömeges export - import funkcióval rendelkeznek, CSV, XLSX, JSON, XML formátumokban.
↓ Slide 21

Partner törzsadatok


  • Partner csoportok
  • Országok, irányítószámok
  • Személyek megjelenítendő mezői
  • Tömeges műveletek, export / import: CSV / XLSX / JSON / XML
↓ Slide 22

Gyakorló feladat


  • Törzsadat menüpont áttekintése
  • Mindegyik törzsadat menü megnyitása
  • Törzsadat→Raktártörzs menüben egy „Főraktár” létrehozása
  • Törzsadat→Cikktörzs→Új szolgáltatás menüben létrehozni a „Munkadíj” szolgáltatást
  • Törzsadat→Cikktörzs→Új termék menüben létrehozni a „Fa kocka” terméket
  • A termék nézetben a Felvesz újként gomb segítségével klónozni a „Fa kocka” terméket és így létrehozni a „Fa golyó” terméket
→ Slide 23

Partnerek


  • Az eVIR külön kezeli a cégeket és a személyeket. Ennek nem csak a NAV adatszolgáltatásban van szerepe, hanem kapcsolatokat is be kelet állítani cégek és személyek között is (pl. kapcsolattartók).
  • Csak a nyilvántartásban szereplő partnereknek lehet bizonylatot kiállítani
↓ Slide 24

Partner címek, telefonszámok


  • partnerenként korlátlan mennyiségű cím, email cím, telefonszám tárolására van lehetőség
  • a cím, telefon, email cím típusait a törzsadatokban lehet megadni
  • lehetnek dedikált cím típusok, pl. számlázási cím, szállítási cím, postacím, stb.
  • személy nézet módban a cégekre, cég nézetben a személyre kattintva annak a nézetét láthatjuk.
↓ Slide 25

Partner beállítások


  • az email címeknek speciális funkciói lehetnek: számla küldés, fizetési felszólítás küldés
  • lehetőség van alapértelmezett fizetési mód beállítására, amivel bizonylat készítéskor azt fogja javasolni
  • lehetőség van korlátozások beállítására (lejárt számlák száma vagy összege, hitelkeret)
  • lehetőség van a fizetési felszólítások és egyenlegközlők tiltására vagy engedélyezésére
↓ Slide 26

Gyakorló feladat


  • A Partnerek→Cégek→új cég menüben áttekinteni a mezőket és létrehozni egy új céget „Vevő Bt.” néven, valamint egy másik céget „Szállító Kft.” néven. Ezeknek legyen címe is megadva
  • A Partnerek→Személyek→Új személy menüben létrehozni egy személyt „Teszt Elek” néven, és összerendelni a „Vevő Bt.-vel”
  • A Partnerek→Partnerlista menüből elindulva a „Vevő Bt.” megnyitása szerkesztésre, majd hozzáadni egy számlázási címet, és egy számla Titus email címet
  • A Partnerek→Partnerlista menüből exportálni XLSX-be a listát
→ Slide 27

Raktárkezelés


  • a termékeket raktárba kell bevételezni, csak így lehet bizonylatra tenni
  • ha a cikktörzsben be van kapcsolva a gyári szám nyilvántartás, akkor a mennyiséggel egyező darab gyári számot kell megadni
  • a bevételezéskor megadott információkat (szállító, számlaszám, dátum, beszerzési ár, stb.) minden egyes termékhez megőrzésre kerül és később felhasználható, visszakereshető
↓ Slide 28

Bevételezés


  • A termékek bevételezhetőek számláról vagy szállítólevélről
  • A szállítólevélről bevételezett termékeket a rendszer „idegen készlet”-ként tartja nyilván egészen addig, ameddig nem érkezik meg hozzá a számla, azaz nem történik meg a számláról bevételezés is
↓ Slide 29

Raktárközi mozgás


  • A termékeket a raktárak között raktárközi mozgás bizonylattal lehet mozgatni.
  • A raktárközi mozgás telephelyes módban két lépésben történik, amivel biztosítható, hogy csak a raktárkészletért felelős személyek végezzenek műveletet a saját raktárukban:
    • a forrásraktárból az egyik telephelyen átmozgatják az átadó raktárba
    • a másik telephelyen pedig az átadó raktárból átmozgatják a cél raktárba
↓ Slide 30

Leltár


  • A készleten szereplő termékekről lehetőség van leltárt készíteni.
  • Kétféle leltárfelvételi ívet támogat a rendszer:
    • vakleltár: ahol a felhasználó nem látja a készleten levő mennyiséget, csak beírja a tényleges számot
    • tükörleltár: a rendszer mutatja a készleten levő menyiséget, csak jóvá kell hagyni
  • raktáranként külön történik a leltározás
  • leltározás közben és a leltár végén és láthatóak az eltérések, hiányok / többletek
  • leltár lezárását követően van lehetőség raktár korrekciót végezni a leltár alapján
↓ Slide 31

Gyakorló feladat


  • Raktár→Bevételezés számláról menüben a Szállító Kft-től bevételezni 10 db Fa kockát és 5 db Fa golyót a Főraktárba
  • Raktár→Raktár lista (részletes) menüben a készlet megtekintése
→ Slide 32

3.0 header (4-es)


3.0 szöveg

↓ Slide 33

Vége


Köszönöm a figyelmet.

A rendszerrel kapcsolatos további információk elérhetősége:

evir-tanfolyam/teljes.txt · Utolsó módosítás: 2022/10/07 10:58 szerkesztette: royal