Az Online Számla 2018. július 1-i indulásával kapcsolatban a következő új funkciók, főbb változások vannak az eVIR rendszerben:
A Rendszer→Beállítások→Beállítások
menüpontban, a NAV Online Számla részen van lehetőség beállítani az adatokat:
Ezeknek a beszerzéséről a Online Számla oldalon található több információ.
Létrejött új menüpontként az Online számla
, de a számlázáshoz nincs rá szükség. Sőt, a normál felhasználónak nem is szükséges ehhez hozzáférnie. Jogosultságot automatikusan csak az ADMIN
privilégiummal rendelkező felhasználók kaptak, akiknek amúgy is minden menüpont hozzáférhető.
Maga az adatszolgáltatás az Online számla
menüponttól teljesen függetlenül történik meg, itt csak a problémás eseteket, hibákat, technikai, műszaki adatokat lehet kezelni. Az Online számla portál
lesz az a hely, ahol egy helyen át lehet majd tekinteni az online számlákkal kapcsolatos információkat.
A rendszer olyan módon dönti el, hogy kell-e adatot szolgáltatnia, hogy a kiválasztott partnernek van-e adószáma. Mind a cégek, mind a személyek esetében van lehetőség adószám megadására. A rendszer figyelmeztet, ha a partner és a számla adatok alapján vélhetőleg adatot kellene szolgáltatni, de ehhez nem áll rendelkezésre adószám. A rendszer nem gátolja meg a felhasználót a számla elkészítésében, de egyértelművé teszi a lehetséges hiba elkövethetőségét azzal, hogy a szokásos Felvesz
gomb helyett egy Felvesz a figyelmeztetés ellenére is
gombbal lehet rögzíteni a számlát.
Az adószám az egyik alapja az adatszolgáltatásnak, ezért fontos a pontossága.
A rendszer a számla véglegesítése előtt mindenféleképpen elvégzi az ellenőrzést, lekérést a NAV rendszerből.
Igény esetén bekapcsolható, hogy ez az ellenőrzés ne csak a számla rögzítésekor történjen meg, hanem akkor is, amikor a partner adatai betöltésre kerülnek, azaz amikor a partner kiválasztásra kerül.
A beállítást a Rendszer → Beállítások → Rendszerbeállítások
menüpontban lehet elvégezni.
A partner adatainak rögzítése vagy módosítása közben van lehetőség az adószám mezőben szereplő adat ellenőrzésére a mellette levő Adószám ellenőrzés
gomb segítségével. A rendszer összehasonlítja a már rögzített adatokat a NAV rendszeréből lekért adatokkal, és jelzi ha eltérést talál.
Új partner létrehozásakor van lehetőség a partner adatainak lekérésére is. Az adószám beírása után az Adószám ellenőrzés
gomb lekéri a NAV-tól az adószámhoz tartozó név és cím adatokat, majd ezeket a megfelelő mezőkbe helyezi el. Ha a mezőben már van adat, akkor azt nem írja felül, nem változtatja meg. A lekért adatokban csak minimális módosítást csinál, pl. a „KORLÁTOLT FELELŐSSÉGŰ TÁRSASÁG” → „Kft.”
Eddig teljesen szabad szövegesen lehetett ÁFA kulcsokat és adómentességi jelöléseket használni, de az adatszolgáltatás miatt be kellett vezetni ezeknek az adatszolgáltatásban szerepeltethető megjelölésekkel való összerendelését. Ezeket a beállításokat ellenőrizni, szükség szerint módosítani kell a Törzsadatok→Pénzügyi→ÁFA kulcsok
menüpontban.
Ugyan úgy, ahogy az ÁFA kulcsok esetében, a fizetési módoknál is össze kell rendelni az adatszolgáltatásban szerepeltethető értékeket a rendszer törzsadataival. Ezt a Törzsadatok→Pénzügyi→Fizetési módok
menüpontban lehet megtenni.
Induláskor a talán a leggyakoribb hibaüzenet az lehet, hogy nincs beállítva a technikai felhasználó (ami nélkül az adószám ellenőrzés sem működik):. Ennek a problémának az elhárítása a technikai felhasználó létrehozásával és adatainak beállításával orvosolható: Online Számla
Kapcsolódó oldalak: