Egy átlagos kereskedelmi-szolgáltató cég alapfolyamatainak áttekintése.
Tételezzük fel, hogy:
Bevételezés számláról
Ez a legegyszerűbb bevételezési forma. A bevételezett termék azonnal a raktárba kerül, a szállítói számla pedig importálásra a pénzügyi számla nyilvántartásba.
Bevételezés szállítólevélről
A folyamat két részből tevődik össze:
Ameddig a termékek csak szállítólevéllel vannak bevételezve, a rendszer idegen készlet
megjelöléssel informál az állapotról bizonylat készítéskor.
Amikor a termékek érkeznek szállítólevéllel:
Amikor megérkezik a számla a szállítólevelekről:
Az értékesítés kétféle módon történhet bizonylat adás szempontjából:
Pénztárgépes értékesítéskor (nyugta adás) a rendszerbe kizárólag a készletnyilvántartás miatt kell rögzíteni az adatokat, a hivatalos bizonylatot a pénztárgép adja ki.
Számla készítésekor a számla végösszegét a pénztárgép megfelelő gyűjtőjébe kell bevinni, majd a kiadott blokkot a számla másodpéldányával kell összetűzni és csak a számla első példányát kell a vevőnek átadni. Ilyen módon nincs duplán kiállítva bizonylat az értékesítésről.
Számla készítésekor van lehetőség más bizonylatok (pl. munkalap, szállítólevél) felhasználására is, azaz pl. korábban szállítólevelekre kiírt áru, vagy elkészített munkalapok egy számlán történő számlázására is.